Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makrotips??

Produkter
(logga in för att koppla)

Shibo

Aktiv medlem
Hur kommer man billigast undan om man vill köra lite makro men inte mer än prova på nivå?
Funderat lite på reverseringsring, men hur fungerar det? hur gör man? är det ok resultat?
Vilken optik är mest värde för lite pengar om man måste köpa en glugg?
Ge gärna tips i förhållande till utrustning jag redan har.
Nikon D200
Nikon Nikkor AF-S DX 18-70mm 1:3.5-4.5G IF ED
Nikon 70-300mm f/4-5.6D ED AF Zoom-Nikkor
Sigma EX 10-20/4-5,6 EX DC HSM

Tack på förhand...

Hur kommer man billigast undan om man vill köra lite makro men inte mer än prova på nivå?
Funderat lite på reverseringsring, men hur fungerar det? hur gör man? är det ok resultat?
Vilken optik är mest värde för lite pengar om man måste köpa en glugg?
Ge gärna tips i förhållande till utrustning jag redan har.
Nikon D200
Nikon Nikkor AF-S DX 18-70mm 1:3.5-4.5G IF ED
Nikon 70-300mm f/4-5.6D ED AF Zoom-Nikkor
Sigma EX 10-20/4-5,6 EX DC HSM

Tack på förhand...

Jag kör med Tamron AF 60/2.0 SP Di II Macro 1:1 , Tycker det funkar perfekt för makro, Fast är lite för klent för djur, dom hinner flyga rätt ofta innan man kommer fram, Men utmärkt för porträtt.

Närbildslinser på din telezoom kan vara ett alternativ. Att köpa ett begagnat Ais 55/3.5 micro kan vara ett annat alternativ. Med det sistnämnda får du fokusera manuellt (det gör man vanligen för makro iaf) och du får ingen ljusmätning.

Med dittt vidvinkelobjektiv ställt på 18mm monterat bak-och-fram på ditt tele på 300mm så får du en helvetisk förstoringsgrad! Jag har testat liknande, dock med något extremare brännvidder, 17mm på 400mm, vilket gjorde det möjligt att fotografera den trubbiga spetsen på en knappnål...

Diverse andra kombinationer förekommer också i tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=40243&highlight=sjukt+makro

Med Nikon är det en smula bökigt (dock inte omöjligt) att använda objektiv utan bländarring bakvända, eftersom de då är nerbländade till minsta bländare. Man måste då, för hand eller med någon form av teknisk lösning, låsa den arm som manövrerar bländaren så att bländaren istället är öppen.
Inte oövervinnerligt, men lite bökigt.
Sen är det väl lite hardcore att börja med så extrema förstoringsgrader kanske? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar