Annons

makroprylar för mer tele?

Produkter
(logga in för att koppla)

pirx

Aktiv medlem
Tjena!

Jag försökte ta närbilder av månen igår. Använde en fuji X-M1 med ett fujinon 55-200mm. Men det var ju inte alls tillräckligt nära tyckte jag.
Till makro har jag tidigare köpt förlängningsringar och tex en extra makrolins raynox 250 (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3640).
Så jag labbade lite med att få en större måne med de prylarna, men det gick inte särskilt bra.

Så jag undrar bara, det ska inte gå va? Eller finns det ngn fiffig kombination för att få en störra måne?

/ alex

För att ta närbilder av månen så behöver du förstås komma nära månen. Med en raynox 250 typ några centimeter ifrån.

Det låter som att du behöver ett teleobjektiv med längre brännvidd i stället. Alternativt ett teleskop med kameraadapter.

För att ta närbilder av månen så behöver du förstås komma nära månen. Med en raynox 250 typ några centimeter ifrån.

Det låter som att du behöver ett teleobjektiv med längre brännvidd i stället. Alternativt ett teleskop med kameraadapter.

Haha, ja det var inte det jag menade:)
Jag tänkte att kanske "förstoring som förstoring", att det genom att kombinera prylarna på ngt speciellt sätt gick att komma närmare månen.

Jag känner att jag skulle behöva läsa på lite om optik. Vad som är speciellt med makro, vs att ha längre brännvidd. Varför större bländare ger kortare skärpedjup. Etc.
Finns det någon bra sådan genomgång/tutorial/el dyl på nätet?

Ska du ha bra bilder på månen behöver du långt tele kanske någonstans mellan 600-1000mm. Helst bör du även hitta en mörk plats långt ifrån städer med en massa ljus som lyser upp skräp i atmosfären. Är platsen högt belägen ännu bättre. Vad jag vet finns det inte så långa brännvidder från Fujifilm för närvarande ,så du får använda adapter och kanske försöka hyra i eller låna ett långt tele. Att köpa ett tele i småbilsprisklass bara för en månbild känns nog lite i magstarkaste laget för de flesta. Naturligtvis behöver du även ett stabilt stativ.

Vad det gäller exponering så tänk på att det råder fullt solsken på månen.

Billigare blir förstås att använda kortare tele och beskära, men risken är att det inte riktigt blir som du tänkt dig.

Tänk även på att inte använda något UV filter

Haha, ja det var inte det jag menade:)
Jag tänkte att kanske "förstoring som förstoring", att det genom att kombinera prylarna på ngt speciellt sätt gick att komma närmare månen.

Jag känner att jag skulle behöva läsa på lite om optik. Vad som är speciellt med makro, vs att ha längre brännvidd. Varför större bländare ger kortare skärpedjup. Etc.
Finns det någon bra sådan genomgång/tutorial/el dyl på nätet?

När man inom fotografi pratar om förstoring så är det oftast förstoringsgraden som avses. Förstoringsgrad 1:1 innebär att en geting som är en cm lång också projiceras en cm lång på sensorn eller filmen. 1:2 innebär att projektionen bara blir 5 mm lång. Föremålet du tänkte avbilda har en diameter på drygt 3400 km och är 380 000 km bort, så glöm allt som har med makro och förstoring att göra.

Du behöver antingen komma närmare månen eller skaffa ett objektiv med längre brännvidd.

till fotografera månen nära har jag en ultra zoom så välja ett objektiv efter det är väl vad du söker

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar