Annons

Makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Skullle föreslå Tamron 90/2,8 VC, den som kom för några år sedan, inte den nya som släpptes i år. Riktigt prisvärd för det man får samt 5 års garanti
 
Det finns bara bra makroobjektiv på marknaden idag.
Jag hade valt med stabilisering. Det ökar mångsidigheten. Och det är attraktivare på andrahandsmarknaden om man vill sälja. Oftast är de också den mest moderna konstruktionen.
Men för att fotografera makro så har man ingen direkt nytta av bildstabilisering, kanske om man jagar insekter för hand.
2000 tja för ett företag är det kaffepengar, men det klart ett litet företag så spelar mängden mat på bordet roll.
Välj makro utifrån det perspektiv och det arbetsavstånd du vill arbeta med.
 
Hur stort är motivet i verkligheten? Det påverkar vilken avbildningsskala du behöver och i sin tur vilket objektiv du behöver.

Men vilka vanliga objektiv har ni redan till kameran?
Du skriver att objektivet inte kommer att bli speciellt välanvänt och då kan det vara fullt tillräckligt med ett set mellanringar för några hundralappar istället för att lägga tusenlappar på ett Macro-objektiv.
 
Jag föreslog mellanringer men det ville inte chefen, så då får jag shoppa lite :)

Ja 2000 kr är inte så mycket pengar för oss egentligen, men jag tycker inte om att slösa mer än nödvändigt


Filtret jag ska fota är väl en 30x40 cm, men det är en närbild på strukturen som efterfrågas.

Objektivet som finns på jobbet är ett 18-135mm Canon objektiv med bildstabilisator. Om jag får gissa tror jag att det följde med kameran.

Ibland tar jag med något utav mina när det ska fotas, ett Canon 50mm 1,8 eller 70-200 f4L
 
Jag föreslog mellanringer men det ville inte chefen, så då får jag shoppa lite :)

OK - då är det väl bara att shoppa... :)
Vilket Macro-objektiv som i så fall passar bäst överlåter jag dock till andra att rekommendera.

Det kan nog bli en utmaning att få till ljussättningen med de där djupa fårorna. Så ett objektiv med relativt långt arbetsavstånd är nog att rekommendera så du kan på plats att belysa motivet på ett bra sätt.
 
Närbilden du har visat går alldeles utmärkt att ta med det vanliga kitobjektivet som brukar följa med alla systemkameror. Man behöver bara gå lagom nära med längsta brännvidden och se till att ljuset faller så som man vill ha det.

Det behövs alltså ingenting extra för att ta en sån bild,

Min uppfattning om bilden är att den inte är särskilt bra, främst därför att den inte är skarp över hela ytan. Med vanliga objektiv är det omöjligt att få hela bilden skarp när man tar i en sådan sned vinkel, medan det är mycket lätt om man kan luta objektivet. Och även om det finns såna objektiv till Canon tror jag inte att tanken är att investera i det.

Så problemet handlar inte om att skaffa mer grejer, eftersom resultatet knappast blir nämnvärt bättre av att använda ett makroobjektiv. Det blir lite annorlunda, genom att en längre brännvidd används på längre håll, så att perspektivet blir ett annat. Men skärpan kommer fortfarande att fördelas på samma sätt; ett band av skärpa mellan två fält som är oskarpa.

Det är inte mer prylar du behöver för att lära dig gestalta bilder. När du vet hur du tänker gestalta bilden och din utrustning sätter gränsen för vad som är möjligt, då kan det vara läge att fundera över tillskott. Om jag skulle ta bilden av filtret för att visa filtermediet och fickorna, skulle jag använda tilt för att sträcka skärpan utefter ytan. Men det är inte skärpeinställningen som skapar bilden, utan ljuset. Hur ljuset faller avgör hur bilden kommer att bli, och det är lämpligen där man börjar.

Ett mediefilter består av en himla massa mycket fina transparenta trådar, som sprider ljuset så att det blir väldigt låg kontrast. Om man vill ha kontrast som visar något av strukturen är det viktigt att lägga ljuset så att det underlättar att se det man vill visa.

Så visst kan det vara kul med ett nytt objektiv, och om din chef tycker att du ska shoppa är det väl bara att shoppa loss, men shoppandet kan knappast ge något större lyft för bilden. Den går att ta med gluggen som sitter på kameran. Problemet är främst att sätta ljus.

Om man vill ha en skarpare bild går det att åstadkomma, och det finns en teknik som gör det möjligt med grejerna du har. Genom att ta flera bilder med skärpa på olika ställen och lägga ihop dem i ett stackningsprogram, kan man få skärpa över hela. Man behöver då ett bra stativ. Ett bra hjälpmedel för att göra det är Magic Lantern. https://www.google.com/search?q=magic+lantern+stacking&gws_rd=ssl
 
Du har en kamera med crop-sensor, vilket ibland är en fördel vid makrofotografering.

Som någon sa är alla makroobjektiv bra, tom utmärkta, men jag skulle faktiskt ändå vilja föreslå ett objektiv som är gjort för crop sensor, nämligen det alldeles utmärkta EF-S 60mm f/2.8 USM, dels därför att du får en brännvidd som på din kamera är mer användbar även i andra sammanhang, du får ett mindre och lättare objektiv, och inte minst får du ett större skärpedjup. Även prismässigt finns det en fördel, om än inte jättestor.
 
Om man vill ha en skarpare bild går det att åstadkomma, och det finns en teknik som gör det möjligt med grejerna du har. Genom att ta flera bilder med skärpa på olika ställen och lägga ihop dem i ett stackningsprogram, kan man få skärpa över hela. Man behöver då ett bra stativ. Ett bra hjälpmedel för att göra det är Magic Lantern. https://www.google.com/search?q=magic+lantern+stacking&gws_rd=ssl

Ett Macro 1:1 är alltid bästa sättet att fota Macro

Håller med om Focus Stacking är en bra väg, men att gå via ML är lite onödigt

Photoshop hanterar det ganska bra numera, men Helicon Focus och ZereneStacker är grymt bra
nedanstående bild är stackad i ZS (22bilder stackade till 1)

https://500px.com/photo/8545526/the-fly-by-mikael-sundberg?ctx_page=4&from=user&user_id=221529
 
Ett Macro 1:1 är alltid bästa sättet att fota Macro
Det hänger ju till stor del på vad man ska fotografera och vilken avbildningsskala man behöver. Bildexemplet som TS visar kan vara taget med en vanlig kitzoom på längsta brännvidden och kortaste avstånd, 55 mm på ca 30 cm håll. (Jag har jobbat med den här typen av filter (SmokeFree Systems/Camfil), så jag är väl medveten om hur de ser ut och hur stora de är.)
Håller med om Focus Stacking är en bra väg, men att gå via ML är lite onödigt
Här förstår jag inte riktigt. Med ML kan man med kameran fast på stativ ställa in fokus med korta intervall och automatiskt ta en serie bilder med olika fokus, precis det som behövs för att få en stack att montera ihop med något av alla program som kan göra det. Jag använder Hugin.
Photoshop hanterar det ganska bra numera, men Helicon Focus och ZereneStacker är grymt bra
Vettiga förslag på bra program. Som nämnt kan ML göra själva bildstacken, men man behöver ändå någonting för att sätta ihop alla bilderna.
 
Det hänger ju till stor del på vad man ska fotografera och vilken avbildningsskala man behöver. Bildexemplet som TS visar kan vara taget med en vanlig kitzoom på längsta brännvidden och kortaste avstånd, 55 mm på ca 30 cm håll. (Jag har jobbat med den här typen av filter (SmokeFree Systems/Camfil), så jag är väl medveten om hur de ser ut och hur stora de är.)

Här förstår jag inte riktigt. Med ML kan man med kameran fast på stativ ställa in fokus med korta intervall och automatiskt ta en serie bilder med olika fokus, precis det som behövs för att få en stack att montera ihop med något av alla program som kan göra det. Jag använder Hugin.

Vettiga förslag på bra program. Som nämnt kan ML göra själva bildstacken, men man behöver ändå någonting för att sätta ihop alla bilderna.

Säger inget negativt om att göra som du beskriver, men att addera ML till en företagskamera för att justera fokus är onödigt då processen att justera fokuspunkten är ganska enkel
 
Säger inget negativt om att göra som du beskriver, men att addera ML till en företagskamera för att justera fokus är onödigt då processen att justera fokuspunkten är ganska enkel

Här tror jag att det kan vara bra att förklara för TS vad det handlar om.

Att fokusstacka innebär att man tar flera exponeringar, där fokus ligger olika, men skärpedjupet överlappar lite mellan de olika bilderna. Sedan tar man in alla exponeringarna i ett program som lägger ihop dem och kastar bort det som är oskarpt. Det blir då en bild där allting är skarpt inom området man har stackat. Fortfarande kan man ha en rejält oskarp bakgrund med snygg bokeh.

Programmet jag föreslog är en utvidgning av kamerans firmware som gör att man kan styra skärpan till att ta en bildstack, men det kan inte sätta ihop stacken sedan.

Programmen Surgeon föreslår kan styra kameran "tjudrat", och dessutom sätta ihop bilderna så att man till slut får en färdig bild som är skarp rätt igenom. De kan göra arbetsgången enklare.
 
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto