Närbilden du har visat går alldeles utmärkt att ta med det vanliga kitobjektivet som brukar följa med alla systemkameror. Man behöver bara gå lagom nära med längsta brännvidden och se till att ljuset faller så som man vill ha det.
Det behövs alltså ingenting extra för att ta en sån bild,
Min uppfattning om bilden är att den inte är särskilt bra, främst därför att den inte är skarp över hela ytan. Med vanliga objektiv är det omöjligt att få hela bilden skarp när man tar i en sådan sned vinkel, medan det är mycket lätt om man kan luta objektivet. Och även om det finns såna objektiv till Canon tror jag inte att tanken är att investera i det.
Så problemet handlar inte om att skaffa mer grejer, eftersom resultatet knappast blir nämnvärt bättre av att använda ett makroobjektiv. Det blir lite annorlunda, genom att en längre brännvidd används på längre håll, så att perspektivet blir ett annat. Men skärpan kommer fortfarande att fördelas på samma sätt; ett band av skärpa mellan två fält som är oskarpa.
Det är inte mer prylar du behöver för att lära dig gestalta bilder. När du vet hur du tänker gestalta bilden och din utrustning sätter gränsen för vad som är möjligt, då kan det vara läge att fundera över tillskott. Om jag skulle ta bilden av filtret för att visa filtermediet och fickorna, skulle jag använda tilt för att sträcka skärpan utefter ytan. Men det är inte skärpeinställningen som skapar bilden, utan ljuset. Hur ljuset faller avgör hur bilden kommer att bli, och det är lämpligen där man börjar.
Ett mediefilter består av en himla massa mycket fina transparenta trådar, som sprider ljuset så att det blir väldigt låg kontrast. Om man vill ha kontrast som visar något av strukturen är det viktigt att lägga ljuset så att det underlättar att se det man vill visa.
Så visst kan det vara kul med ett nytt objektiv, och om din chef tycker att du ska shoppa är det väl bara att shoppa loss, men shoppandet kan knappast ge något större lyft för bilden. Den går att ta med gluggen som sitter på kameran. Problemet är främst att sätta ljus.
Om man vill ha en skarpare bild går det att åstadkomma, och det finns en teknik som gör det möjligt med grejerna du har. Genom att ta flera bilder med skärpa på olika ställen och lägga ihop dem i ett stackningsprogram, kan man få skärpa över hela. Man behöver då ett bra stativ. Ett bra hjälpmedel för att göra det är Magic Lantern.
https://www.google.com/search?q=magic+lantern+stacking&gws_rd=ssl