Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Copyright91

Aktiv medlem
Om du fotar vattendroppar så är det ju i regel bra att komma så långt bort från vattenstänket som möjligt och samma sak med insekter. Jag har bara använt Canons 60mm-macro av de två du nämner och jag tyckte att bilderna blev riktigt bra. Autofokusen var även snabb för att vara en macro (man använder ju objektivet till annat också, exempelvis porträttfoto). Det objektivet har bra omdömen överlag. Sigmaobjektivet har dock ännu bättre omdömen och jag har för mig att det har vunnit priser så om du köper det så lär du knappast hellre bli missnöjd. Nackdelen med Sigmat jämfört med Canon:en är väl att autofokus är långsammare.

Om jag vara du skulle jag även titta på Tamrons 90 och Sigmas 105 (utan OS) och möjligen Tokinas 100 just för att få lite längre arbetsavstånd. Tror att priserna på dessa ligger väldigt nära de som du redan har nämnt.

Jag har inte testat någon av dem gluggarna. Men har med hört gått om Tamerons gluggar.

Jag håller med Kristina. Desto längre bort från insekterna du är, desto lättare blir det. Jag körde min 100mm makro på 550D i början, det var på något sätt lättare att inte störa krypen då (crop faktorn)

Välkommen till makro världen, det är sjukt roligt :)

Jag har ägt ett Canon EF 100mm/2,8 USM (den utan IS) och var sjukt nöjd. Skarp och bra. Rekommenderas. Numera inte heller speciellt dyr. Borde finnas begagnad också till bra priser.

Hejsan.
Jag funderar på att köpa ett nytt Macro i början av nästa vecka.
Men jag kan inte riktigt bestämma mig mellan två objektiv.
Jag har en Canon EOS 60D.
Tidigare har jag huvudsakligen använt Macro till att fota vatten droppar och natur.
Vilken tror ni funkar bäst för mig och varför?

Canon EF-S 60/2,8 USM Macro
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EF-S6028

Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 AF
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123445

MVH

Orginaloptik skulle jag rekommendera. Har ett Canon 60mm och ett Sigma 150 mm, (båda till salu) och på min 60D tycker jag att AF är snabbare med Canon. Skärpan är bra på båda Min erfarenhet är annars att tredjepartstillverkare har bredare specifikationer på vad som är godkänt när det gäller skärpa. Därför bör optiken testas innan köp så den är skarp innan betalning. Precis som vid beg köp.

Hejsan.
Jag funderar på att köpa ett nytt Macro i början av nästa vecka.
Men jag kan inte riktigt bestämma mig mellan två objektiv.
Jag har en Canon EOS 60D.
Tidigare har jag huvudsakligen använt Macro till att fota vatten droppar och natur.
Vilken tror ni funkar bäst för mig och varför?

Canon EF-S 60/2,8 USM Macro
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EF-S6028

Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 AF
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123445

MVH

Jag skulle ta Sigmas 70mm.
Bägge är bra. Sigmaobjektivet går även att använda på fullformat t.ex 5D/6D.
Du blir nöjd vilket du än väljer av dessa två fina objektiv.

Om du vill fota insekter och även kunna ljussätta lättare så är det bättre att välja en längre brännvidd från början. Då får man längre distans till motivet.
Canon EF 2,8/100mm USM och Tamron 2,8/90 mm är utmärkta makroobjektiv.

Jag har testat sigmas 180mm, 150mm. Tamron 90mm och canons 60mm och 100mm
Alla presterar bra, men jag måste säga att canons 100mm är min favorit. Fokuserar fort för en macroglugg. Sigmas 180 och 150 är fina de med, men lite för stora för min smak. Canons 60 gillade jag inte, för kort närgräns för att kunna fota insekter. Dock skulle jag säga att den är lika skarp spm canons 100mm. Tokinas 90mm är skarp den med men fokuserar nog långsammast. Förvisso fokuserar många manuellt vid macro.

Nackdelen med 60mm gluggen är närgränsen och att den inbyggda blixten skuggas pga den korta närgränsen. Där funkar canons 100 mm bra.

Sen skulle jag enbart kolla på gluggar med interfokusering för macro. Då får man skippa tamron gluggen.

Jag har i dag bara kvar 100 macron.

Ledsen för ett rörigt svar, är toktrött i kväll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar