Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

TxT

Aktiv medlem
Är på gång att köpa mig ett macro objektiv men känner mig totalt villrådig.
Vill kunna fota insekter, ståndare och pistiller med bra resultat.
Kan man sedan kombinera det med ett porträtt fotograferande är det bra.
Vad ska man ha för närgräns vilken brännvidd o.s.v
har en Nikon D300s om det har någon betydelse.
Kom med förslag och gärna en bild med erat objektiv.
mvh Thomas

Hej!

Jag själv har nyss köpt ett Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor. Ganska dyrt men väl värt pengarna tycker jag.
Tror det blir bra både för porträtt och insekter, jag vill ha lite avstånd i båda fallen.

Här kan du Pixelpeepa om du vill: http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=169
inte alla bilder är tagna med VR-versionen men det finns angivet under bilderna.

//Leif

Objektivet som ger mest valuta för pengarna lär vara Tamrons 90mm/2.8

Sök omkring på nätet så kommer du säkert att hitta många tester av det :)

Om du vill fota insekter så hjälper det just med en lite längre brännvidd (runt 100mm), om man kommer närmare än så kan insekterna bli ivägskrämda. Det här märker jag med mitt Sigma 50mm Macro, som
annars är ett väldigt fint objektiv och mycket prisvärt (fick det för 160 £ begagnat)

Ja, det här kommer låta som ett riktigt tråkigt messerschmitt-svar men din fråga är redan besvarad många gånger om. Nästan högst upp på sidan finns en sök-funktion, använd den.

Nikon 60

Har kollat och frågat, men det lutar åt ett Nikon Objektiv AF 60/2,8G ED AF-S Micro Nikkor.
Är det någon som har ett sådant, har ni några bilder. Vad tycker ni för övrigt.
/Thomas
ps. tack för alla tips

Hej jag har ett Nikkor 60mm 2.8
Du kan kolla på mina bilder här på fotosidan.
Alla är tagna på frihand och utan blixt (på insekterna)
Är väl kanske inte så bra bilder, var ute och provade fota fjärilar några gånger i somras utan någon som helst erfarenhet.
Dock så var man tvungen att vara lite väl nära kanske :)

Jag har också ett Nikon Objektiv AF 60/2,8G ED AF-S Micro Nikkor.
Jag är väldigt nöjd med mitt objektiv. Det passar bra till både porträtt och närbilder på blommor , däremot tycker jag det är lite i minsta laget när man fotar insekter
Du kan gå in på min sida här på Fs så har du lite exempel
Micke

Hur menar du?

Hej
citat"däremot tycker jag det är lite i minsta laget när man fotar insekter"
Vad är det som är i minsta laget.
/Thomas

Jo jag menar att jag skulle ha haft typ 105 mm eller kanske ändå upp till 180-200mm macroobjektiv för att inte komma så närma insekterna.

Litet förtydligande, närgränsen blir längre bort men bibehållen förstoring om man har ett större objektiv

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto