Annons

Makroobjektiv till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Älvdans

Medlem
Hej alla fotovänner!

Våren närmar sig med stormsteg och med den alla vackra blommor och insekter. Som nybliven fotoentusiast vill jag förstås utnyttja tiden som kommer till att utvecklas som fotograf. Till det behöver jag ett makroobjektiv och tänker att det är bäst att införskaffa ett snarast möjligt så att jag inte missar något :)

Problemet är nu att jag som sagt är ny inom foto och således också vad det gäller fotoutrustning.
Jag äger en Nikon D300 och skulle gärna vilja ha tips om lämpligt makroobjektiv till denna. Priset får förstås inte rusa iväg alltför mycket men jag vill ju inte köpa något "skit" heller. Hittills har jag inhandlat all fotoutrustning begagnat för att liksom få mer för pengarna.

Jättetacksam för alla tips och råd!

//Åsa
 
Ett både billigt och bra alternativ är Nikkor Micro 105 mm f/2,8 med manuellt fokusering (MF). Objektivet har några år på nacken men funkar utmärkt till din D300. Använder själv detta till min D300 +manuella (=billiga) mellanringar. Exp.mätning funkar utmärkt både med o utan mellanringar. Har aldrig saknat AF då jag ofta använder stativ och därmed är en manuell fokuserig enkel och många gånger en fördel att använda. Har några Blåvingar på min sida "Fjärilar" tagna med denna kombination.
/Anders
 
Några dåliga makroobjektiv verkar det inte finnas på marknaden. Du måste välja brännvidd, först och främst. Själv använder jag Tokina 100/2.8 är utmärkt nöjd, men, som sagt, det tror jag att de flesta är med sina respektive makroobjektiv!

Per.
 
Tack!

Tackar så mycket för alla svar! Nu har jag lite att gå på. Låter ju lovande som Per skriver att det inte verkar finnas några dåliga. Ska ta mig en titt på dem ni har föreslagit :)
 
En detalj att beakta är om objektivet endast skall användas till makro eller om du vill använda det som tele/kort tele också. Skall det bra användas till makro är det bara att välja brännvidd och ett som ligger bra i pris. Små skillnader i skärpa är, just det, små och i praktiken helt utan betydelse då det är sällan man fotar makro utan nedbländning ändå - och då är alla lika skarpa (kanske inte 85/3,5 makro som verkar vara lite kass. Skall du däremot fota annat och använda det som kort tele/ tele då blir autogokushastighet intressant och då är en av Nikons AF-S makron bäst. Då antingen 60/2,8 AF-S eller 105/2,8 AF-S VR. Vid 150 & 180mm har Sigma alternativ med HSM motor men dessa blir ju rejäla telen 225 resp 270mm) på en D300.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.