Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv till Nikon d40

Produkter
(logga in för att koppla)

Karin Jansson

Ny medlem
Är sugen på att köpa ett makroobjektiv, men har ingen erfarenhet av det. Någon som har bra tips och erfarenhet av makroobjektiv? Har en Nikon d40. Tacksam för svar! Mvh Karin

Först så ska du se till att köpa ett objektiv med AF motor. Den som ger mest bild för pengarna är Tamrons 90/2,8 dock har den ingen internfokusering så om man ska foto insekter så kan det vara en nackdel, att objektivets front kommer så nära. Jag har själv ett Nikon Micro 85/3.5 som jag är nöjd med detta objektiv har internfokusering. Runt 90mm är en bra kompromiss för att både fota insekter och ha det till blommor mm. Ett 60mm blir för kort för insekter då du måste komma nära = kort arbetsavstånd. Riktigt bra för insekter är Sigma 150/2.8 som gör att du kommer en bit ifrån, men detta kanske blir för tungt för din kamera. Alla dessa objektiv förekommer ganska ofta som begagnade. Nypris ligger mellan 4500-6500:-

Håller med.

För blommor och dyl funkar 60 mm .

Har ett 60 mm själv men när det kommer till insekter så hinner dom flyga . Så tänk ut först vad du vill fota o välj brännvidd efter det .

Jag kan rek tamron 60 mm om 60 mm duger till dig

Något man ska tänka på också är att skärpedjupet på ett makroobjektiv är ooootroligt litet, det är frågan om kanske 1mm på 1:1 och största bländaren och minskar man bländaren så blir det något bättre men stort blir det aldrig ;-). Om man går upp något i brännvidd så får man något mer diffus bakgrunden utan att behöva använda de största bländaröppningarna.

Mycket beror på vad man ska fotografera och hur man önskar det ska se ut.

Jag fotograferar en hel del i makro och tycker det är riktigt skoj och utmanande, men riktigt svårt det kan vara så att man får ut en bild av 1000, så illa kan det vara om man ligger på gränsen.

Fotograferar man en insekt så är det ögat som ska var skarpt, är det inte det så är det att slänga och att det ska bli skarpt det är svårt det, insekten rör sig, blomma rör sig, kameran rör sig, jag ibland (ofta) så får man faktiskt lita på turen också :)

Lycka till

Tamron 90/2.8

Hej Karin,

Jag har Tamron 90/2.8 tillsammans med D40, jag är mycket nöjd. Autofokus är inte blixtsnabb och det låter liteom den under fokus, men bildresultaten blir fantastiska. Se till att du skaffar rätt version så att AF funkar med D40 bara!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar