Annons

Makroobjektiv till D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

emmagrr

Medlem
Hejhej!

Nu när det närmar sig lönen känner jag att det är dags att införskaffa sig ett macroobjektiv (äntligen). Men jag är inte riktigt hundra på vilket jag ska välja, jag har ingen direkt prisgräns (dock under 10.000) eller så, bara kräsen på dess bildkvalité och närgräns. Vill kunna få riktigt fantastiska bilder (innan redigering) och samtidigt komma nära objektivet.

Så är det någon där ute som har koll på ett bra macroobjektiv till min D300s? :)

Hejhej!

Nu när det närmar sig lönen känner jag att det är dags att införskaffa sig ett macroobjektiv (äntligen). Men jag är inte riktigt hundra på vilket jag ska välja, jag har ingen direkt prisgräns (dock under 10.000) eller så, bara kräsen på dess bildkvalité och närgräns. Vill kunna få riktigt fantastiska bilder (innan redigering) och samtidigt komma nära objektivet.

Så är det någon där ute som har koll på ett bra macroobjektiv till min D300s? :)

Toppobjektiv som brukar nämnas: Sigma 150mm eller Sigma 180mm

/Roger

Vill du ha bland det bästa så välj Nikkor AF-S 105/2.8. Du får ett lagom arbetsavstånd och bra AF hantering även för makrobilder. Funkar fint som korttele också

Jag har ett Sigma 150/2.8 men det är lite mer svårjobbat både i att hitta objekt samt i fokus inställning, tar dock väldigt bra bilder.

Har också ett Nikkor AF-S 85/3.5 samt Nikkor AF-S 60/2.8, tycker dessa är likvärdiga. Jag gillar den snabba AF i båda dessa samt att det är så smidigt att gå från AF till manuell inställning med Nikkor.

60/2.8 är riktigt trevligt, men har kort arbetsavstånd (dvs mellan objektivet och objektet). Kort arbetsavstånd försvårar fotografering av insekter eftersom de skräms av objektivet.

Är det ingen större prisfråga så hade jag valt 105'an då det är ett bra mittenläge för ett makro, inte för kort eller för långt

Hejhej!

Jag använder Nikons äldre version av 60/2,8 och Sigmas 150/2,8 är mkt nöjd med båda objektiven. Nikonobjektivet går att hitta för runt 2000 kr begagnat och i senaste version för ca 4500 kr. Sigmat kostar nytt ca 9000 kr, har inte sett det begagnat...

Jag upplever inte att Sigmat är svårjobbat med D300. Däremot är det halvknepigt med D100

Närgränsen är 22 cm på nikonobjektivet och 45 cm på Sigmat

Jag har en Nikkor 105 mm jag är riktigt nöjd med.
Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor, kostar nytt under 8000:-

Om budgeten finns ser jag ingen vettig anledning till att inte välja Nikon AF-S 105/2,8G VR. Grymt makroobjektiv på alla sätt och bra som kort tele också.

Att välja andra objektiv utifrån den budgeten tycker jag bara är aktuellt om du har något specifikt behov. Givetvis om du behöver en annan brännvidd som komplement till din vanliga uppsättning och då kan ju allt mellan 45 och 200 mm vara aktuellt. Sen om du behöver längre arbetsavstånd vid exempelvis insektsfoto; Sigma 150/180, Tamron 180 eller Nikon 200. Annars om du behöver ett vridbart stativfäste på objektivet som förenklar komponerandet och då återigen Sigma 150/180, Tamron 180 eller Nikon 200.

Själv använder jag Nikon 105VR normalt både som makro och kort tele men har även ett Sigma 150 som tas fram när jag ska använda stativ och hög förstoring. Ett vridbart stativfäste förenklar rejält och skapar en stabilare enhet om man jobbar vid maximal förstoringsgrad.

En liten sidoinfo är att både Nikon 105VR och Sigma 150 fungerar bra med telekonverter om respektive originalkonverter används; TC-14E II och EX 1,4x EX DG. Med en telekonverter på 200g får du alltså även 147/4 respektive 210/4 och ökad förstoringsgrad vid makrofoto.

Närgräns

Hejhej!

Du nämner närgräns. Behöver du långt eller kort arbetsavstånd? Alla nämnda makron (finns dock enstaka modeller med halva förstoringen) har exakt samma förstoring fastän de har olika närgräns (som mäts från sensorn - inte frontlinsen). Alla nämnda objektiv är också mycket skarpa - det är liksom ett signum för de makroobjektiv som säljs idag.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto