Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv till canon

Produkter
(logga in för att koppla)

okashii

Medlem
Hejsan!

Jag kommer införskaffa en canon 450 d och vill köpa till ett bra makro-objektiv. Funderade först på en Canon MP-E 65mm f/2.8 tills jag såg prisklassen. Inget man har råd med som student! Så nu funderar jag på 60 mm, eller 50mm objektivet. Något som kanske räcker då jag främst ska ha det för att fota broderidetaljer och textilier, blommor m.m. (Inga insekts bilder...än ;) ).

Jag vill inte köpa ett begagnat även om det vore bäst med tanke på min ekonomi så därför undrar jag om någon har ett tips på ett annat märke som gör bra objektiv till canon eller om ni tror 50 eller 60 passar bäst?

Alla tips vad gäller en nybörjar-makro är välkomna!
Eftersom att jag är (glad) amatör och lever på studiemedel vill jag börja så enkelt som möjligt!

Tack på förhand!
/ Amanda Köhlmark

Mitt tips är att titta på sigmas objektiv. Har sigmas 105 2,8 macro o den är riktigt bra. Ett objektvi som fått ännu bättre kritik och som också är billigare är 70 2,8 macro, och ännu billigare är 50 2,8 macro.

Amanda, av de Canonobjektiv du nämner är Canon MP-E 65mm f/2.8 inte bara dyrt, utan även ett mycket extremt objektiv. Det går endast att använda för bilder där avbildningsskalan är mellan 1:1 - 5:1. Dvs motivet blir lika stort på sensorn som i verkligheten till 5 ggr så stort på sensorn som i verkligheten. Nu vet jag inget om vilka kraven är på ett objektiv för att fota broderidetaljer, men jag gissar att skala 1:1 räcker.

Canons 50 mm makroobjektiv klarar som mest skala 1:2, dvs motivet blir hälften så stort på sensorn som i verkligheten. För skala 1:1 behöver du en speciell adapter.

Canon EF-S 60 mm f/2,8 klarar däremot att fokusera från oändligt ned till skala 1:1 utan adapter. Jag tror det är det Canonobjektiv som motsvarar dina krav bäst.

När det sen gäller objektiv från andra tillverkare så finns t ex:
Sigma 50/2,8
Sigma 70/2,8
Sigma 105/2,8
Tamron 90/2,8
Tokina 100/2,8
Alla klarar att fokusera från skala 1:1 till oändligt.

Alla objektiv som jag nämnt i det här inlägget ger bra skärpa.
Det som kan skilja, förutom det jag nämnde i början av inlägget, är den mekaniska kvaliten och autofokusens snabbhet.

Olle

Idag har jag canons 100mm den är ngt sämre i skärpa en min gamla tamron 90mm. Varför jag bytte till canon är för att jag använder deras macroblixt. Däremot är autofocusen bättre på canon o den är bättre byggd än tamron.

I stort sett alla macrogluggar är skarpa. Mer viktigt är nog att tänka på vilken brännvidd du vill ha och vad du tänkt att fota i övrigt. macron runt 90-100 mm är ju oftast väldigt bra porträttobjektiv också.

Infinner mig till skaran som rekommenderar Canon 60/2,8.
Om du inte har en FF kamera så får du även ett mycket bra porträtt objektiv, dvs runt90mm.
Vill du däremot vara långt ifrån motivet du skall plåta i macro bör du välja en längre brännvidd, 100 - 150mm.

Jag försökte maila dig via din profilsida men mailet studsade, skicka ett mail till mig så har jag ett erbjudande.

Tack

Tack så mycket! Era tips har verkligen hjälpt mig mycket! Och jag har insett att jag har en del kvar att lära ;)
/ Amanda

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto