Annons

Makroobjektiv Tamron - Full/Limit

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnoliaW

Aktiv medlem
Köpte ett macroobjektiv. På objektivet finns en liten knapp som man kan ändra från full eller till limit. vad är det till för? Står inget i bruksanvisningen om det....
 
Du ställer om så att objektivet inte skall behöva söka igenom hela fokusområdet när du inte använder det för makro, i det ena läge vrids fokuseringen från närgränsen (ett par decimeter) till oändligheten vilket tar ganska lång tid. I det andra läget börjar fokuseringen från c:a 1 meter istället, tidsbesparingen blir då typ en halvering av tiden för objektivet att hitta fokus.
 
Det var märkligt, är du helt säker på att det inte står något om den? I manualen till mitt Tamron finns det nämligen tydligt förklarat vad "focus limiter switch" har för funktion.

I korta ordalag handlar det om att begränsa fokuseringsområdet. Plåtar man närbilder vill man troligen inte att autofokusen skruvar bort sig till oändligheten varje gång man tappar fokus eftersom det tar sådan tid för den att gå tillbaka. Likaså vill man troligen inte att objektivet går ner mot närgränsen varje gång man fokuserar på längre håll. Gränsen går vid 40-45cm och vrider man omkopplaren efter att ha fokuserat på antingen längre eller kortare håll stannar den i det området.
 
Nu har inte jag just ett såndant objektiv men jag skulle gissa att det är autofokusen som man kan ställa på antingen att den söker från närgränsen till oändligt. Alternativet limit betyder att den söker fokus på halva fokusområdet, så om du trycker in limit när objektivet står på oändligt så söker den från oändligt ner till häften av närgränsen. Trycker du däremot in limitknappen när fokusen är nära närgränsen så söker fokusen bara från närgränsen och upp till hälften av oändligt. Det är för att det ska gå snabbare att fokusera.


Ser att andra hann före. Att man ska va så långsam.... ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.