Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv låter mycket (AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR)

Produkter
(logga in för att koppla)

Hbg77

Medlem
Hej!

Har nyligen införskaffat mig mitt första makroobjektiv till min Nikon D7100. Ett AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR. Det gör sitt jobb bra och ger fina bilder. Men jag tycker att det låter mycket (både fokus och VR) och jagar fokus lite på nära håll. Det har Silent Wave-motor som ska vara snabb och tyst. Ljudmässigt jämför jag det med mina andra Nikonobjektiv (18-105mm och 35mm) som är betydligt tystare. Enligt engelska sidor så avger objektivet lite mer ljud än vanligt och då framförallt ett metalliskt ljud när VR slår till och av.

Köpte objektivet som visningsexemplar till okej pris och har 1 års garanti. Känns dock onödigt att lämna in det och riskera avgift för felsökning om det beter sig som alla andra.

Någon som har erfarenhet av detta objektiv eller liknande symptom?

Tacksam för svar!
 
Det är riktigt att det låter lite mer. Men ljudet stör inte mig något nämnvärt. Kanske har det med att focuseringen går att finjustera mer med ett macroobjektiv.
Stäng helt enkelt av autofocusen när du upplever att den jagar, mycket enklare att ta fina bilder. Sedan så tar du bilder med seriebildstagningen och försöker hitta skärpan med ytterst små kamerarörelser.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.