Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv för porträtt/beauty

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Halloj!

Till min D800 har jag för tillfället 85 1,4G, 24-70 2.8 och 50 1,8.

Denna kameran märker jag visar både fokusmissar och optiskt lite lägre kvalitet tydligare än nåt jag upplevt innan. Dom två förstnämnda gluggarna är fantastiska, det tredje som i alla tester fått bra betyg ligger helt uppenbart inte på samma nivå.
Det är lätt att bli kräsen med den här kameran!

När jag fotar med 85 1,4 så nära närgränsen som möjligt så blir det ett väldigt nära porträtt med ett helt ansikte i bild, utsnittsmässigt.

Har planer på att bygga vidare lite mer seriöst kommersiellt inriktat på beauty bland annat. Skulle då vilja kunna ta ännu närmare närbilder på t.ex sminkade ögon osv.

Faller den optiska kvaliteten och autofokus med såna där mellanringar som halverar närgränsen?

Vore det kanske bättre att köra på ett makroobjektiv och vilket är optiskt i klass med mina nuvarande objektiv som jag är nöjd med?

Var förresten väldigt nöjd med Sigmas 150mm makro på min D300, men hur imponerad jag skulle vara av den på min D800 vet jag dock inte.

Så vilka är toppalternativen? Brännviddsmässigt jobbar jag gärna med längre brännvidd så modellen slipper känna att jag är påväg upp i näsan på henne. =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar