Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Makroobjektiv: 70 vs 105 mm
- Trådstartare Rommel
- Start datum
frwe
Aktiv medlem
Vilka är fördelarna och nackdelarna mellan 70mm och 100 eller 105 mm?
Tänker då mest på Sigmas objektiv. 70mm fick dock TIPAS utmärkelse 2007. Men 105 och 70 mm kostar lika mycket.
/Rommél
Jag har Nikons 60mm och 105mm och använder dem litet olika. Det omedelbara är givetvis arbetsavståndet som ökar med brännvidden vid samma förstoringsgrad. En nackdel vid längre brännvidd är storlek och vikt på objektivet.
Insekter = 105mm (ibland med 1,4 converter)
Detaljer och bilder nära 1:1 = 60mm.
Andra har säkert andra erfarenheter.
/FW
Rommel
Avslutat medlemskap
Mja.
* Fördel: 70mm -- 70mm väger 60g mindre
* Fördel: 70mm -- MTF upplösning
* Fördel: 70mm -- 9 lameller mot 8 lameller
* Fördel: 105mm -- 70mm arbetsavstånd är 26cm mot 105mm:s 31cm
* Fördel: 105mm -- Vinjettering
* Fördel: 105mm -- CA
Är 5 cm arbetsavstånd så mycket mer egentligen?
Kan man använda blixt på ett avstånd på 26 cm?
Vinjetteringen är knappt märbar ens på tester så det är nog inget att ha med egentligen
Priset är densamma för båda.
CA är ganska påtaglig i jämförelse, men syns sånt vid makrofotografering eller om man använder den som normalobjektiv?
70mm är väl helt ok som porträttfotografering mot 105 mm som blir alledels för lång på en 1.6 crops kamera?
Så med dessa fakta vad hade ni valt?
Tog fakta från http://www.photozone.de/canon-eos/
/Rommél
* Fördel: 70mm -- 70mm väger 60g mindre
* Fördel: 70mm -- MTF upplösning
* Fördel: 70mm -- 9 lameller mot 8 lameller
* Fördel: 105mm -- 70mm arbetsavstånd är 26cm mot 105mm:s 31cm
* Fördel: 105mm -- Vinjettering
* Fördel: 105mm -- CA
Är 5 cm arbetsavstånd så mycket mer egentligen?
Kan man använda blixt på ett avstånd på 26 cm?
Vinjetteringen är knappt märbar ens på tester så det är nog inget att ha med egentligen
Priset är densamma för båda.
CA är ganska påtaglig i jämförelse, men syns sånt vid makrofotografering eller om man använder den som normalobjektiv?
70mm är väl helt ok som porträttfotografering mot 105 mm som blir alledels för lång på en 1.6 crops kamera?
Så med dessa fakta vad hade ni valt?
Tog fakta från http://www.photozone.de/canon-eos/
/Rommél
bengt-re
Aktiv medlem
70mm är extremt skarpt. 70mm är rätt lagom i många fall till crop kamera och det fungerar bra med 1.4x converter med nästan bibehållen skärpa och 1.4x @ 70mm blir ju 100 mm så du får två objektiv i ett om du redan har en bra 1.4X TC i väskan.
Jag har använt mitt 70mm till rätt många porträtt och det fungerar utmärkt till det också.
Blixt på kortaste avstånd fungerar inget vidare om du inte har en ringblixt. All macrofotagrafering egentligen vill ha stativ eller blixt eftersom man helst vill ha låga ISO och små bländare för att få skärpesjup och brusfrihet - detta betyder mycket ljus och man får inte detta ljuset utan blixt eller lång exponeringstid - lång exponering betyder stativ och fjärrutlösare (eller timer)
Jag har använt mitt 70mm till rätt många porträtt och det fungerar utmärkt till det också.
Blixt på kortaste avstånd fungerar inget vidare om du inte har en ringblixt. All macrofotagrafering egentligen vill ha stativ eller blixt eftersom man helst vill ha låga ISO och små bländare för att få skärpesjup och brusfrihet - detta betyder mycket ljus och man får inte detta ljuset utan blixt eller lång exponeringstid - lång exponering betyder stativ och fjärrutlösare (eller timer)
Olle
Aktiv medlem
De där måtten är inte arbetsavstånd, utan närgränsen mätt från sensorn. Arbetsavståndet mäts från objektivfronten. Det är inte bara beroende på närgränsen, utan även på hur långt objektivet är och hur mycket det förlängs vid närgränsen.
Arbetsavståndet är 6 cm resp 12 cm vid närgränsen för dessa objektiv, enligt tidningen Foto.
Olle
Arbetsavståndet är 6 cm resp 12 cm vid närgränsen för dessa objektiv, enligt tidningen Foto.
Olle
Rommel
Avslutat medlemskap
Jag har endast andrahandsuppgift från Foto. Enligt dom är arbetsavståndet ca 6 cm. Men det kan ju vara du som har rätt.
Olle
ok tack för köttet på benen. Jo, stativ det väl då.
Rätt kort arbetsavstånd, då fattar jag att 12 cm är rätt stor skillnad från 6(eller 8).
Blir nog ett 70 mm så kanske jag ska ta och pensionera mitt 50/1.8........kanske
/Rommél