Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

makrolins/närbildslins (raynox DCR-250)

Produkter
(logga in för att koppla)

Ccamilla

Medlem
Jag vill ha någon slags närbildslins/makrolins men vet inte vad jag ska köpa. Jag vill inte ha mellanringar och jag har inte råd med macroobjektiv.

Kikade lite på Raynox DCR-250 Makrolins, (någon som har någon erfarenhet av den) jag undrar om den fungerar till min eos 450 med kitobjektivet och Canon 50mm/1,8 II eller måste man ha någon slags digital zoom?

Rookie på området som ni märker, och är väldigt tacksam för alla förslag även angående andra lösningar!

/camilla =D
 
Jag vill ha någon slags närbildslins/makrolins men vet inte vad jag ska köpa. Jag vill inte ha mellanringar och jag har inte råd med macroobjektiv.

Kikade lite på Raynox DCR-250 Makrolins, (någon som har någon erfarenhet av den) jag undrar om den fungerar till min eos 450 med kitobjektivet och Canon 50mm/1,8 II eller måste man ha någon slags digital zoom?

Rookie på området som ni märker, och är väldigt tacksam för alla förslag även angående andra lösningar!

/camilla =D

Hej Camilla, jag kan mer än varmt rekommendera Raynox DCR250. Jag själv använder den mycket för macrofoto. Det är en sak jag går aldrig ut utan. Tillsammans med din 50mm/1,8 kommer den att fungera alldeles utmärkt. Utifrån mina erfarenheter fungerar den mycket bra med alla normal- och korta tele-objektiv (dvs upp till ca 135mm) Även med billiga kitzoomar blir det bra bilder. Jag kan också rekommendera att använda den ihop med mellanring och 50mm till 100mm-objektiv då kommer man riktig nära. En annan sak som är mycket bra med den här linsen är att det fungerar på olika storlekar av filtergängor från 49 till drygt 60mm. Så skaffa den du kommer inte att ångra dig. Och optiskt är den "mycket bra".
hälsningar //Stanislav
 
Tack för svar! =D

Det låter ju väldigt bra, och priset verkar ju inte heller vara så farligt så det får nog bli en sån.
 
ja jag kollade och bilderna är ju jättefina från alla håll och kanter, sen att det förmodligen till större delen beror på bra fotografer och inte linsen är ju en annan sak. Men övning ger färdighet, så det är ju bara att sätta igång att träna när jag skaffat den! =D
 
Men vänta nu, det blir väl ingen vidare förstoring egentligen med en så kort optik som 50mm? Tycker det borde vignettera en massa också med så "mycket" vidvinkel.

Närbildslinser är ju bäst lämpade till lite mer tele, det är ju då man får hög förstoring med dom. Jag skulle nog försöka testa med en först, inte köpa grisen i säcken för DCR-250 är en fin och dyr lins, onödigt att slösa pengar på om den inte skulle funka bra med din optik.
 
Men vänta nu, det blir väl ingen vidare förstoring egentligen med en så kort optik som 50mm? Tycker det borde vignettera en massa också med så "mycket" vidvinkel.

Närbildslinser är ju bäst lämpade till lite mer tele, det är ju då man får hög förstoring med dom. Jag skulle nog försöka testa med en först, inte köpa grisen i säcken för DCR-250 är en fin och dyr lins, onödigt att slösa pengar på om den inte skulle funka bra med din optik.

Det får Camilla säkert testa. Finns inget enklare än att ta kamera och objektiv med sig till affären och provar på plats innan hon betalar. Jag gör så med alla foto-saker jag köper.
 
Raynox DCR-250 har en styrka på +8 dioptrier, dvs en brännvidd på 125 mm. Med ett 50 mm objektiv fokuserat på oändligt blir då avbildningsskalan 50:125 = 1:2,5. Ett 2,5 cm stort motiv blir alltså 1 cm på sensorn. Inte så dåligt tycker jag. När objektivet är fokuserat på närgränsen blir förstås avbildningsskalan ännu bättre.

Visst får man större avbildningsskala med en längre brännvidd. Nu vet jag inte hur just denna närbildslins är, men billiga enkellinsiga närbildslinser ger inte alltid så bra resultat, skärpemässigt, med objektiv med lång brännvidd.

50 mm med en Canon EOS 450D är ett kort teleobjektiv, så någon större risk för vinjettering tror jag inte att det är.

Olle
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.