ANNONS
Annons

Makrofotografering med reverserat objektiv vs riktigt makroobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin L-L

Medlem
Hej,

Jag är helt ny inom fotografering och har fått upp ögonen för makrofotografering. Jag har tittat på olika alternativ för att komma igång och tänkt köpa ett 35 mm 1.8 G + reverseringsring samt ev mellanringar, men frågan är om det är värt att lägga lite mer pengar för att få ett riktigt makroobjektiv? Vilket alternativ ger störst förstoringsgrad och vad rekommenderas när man ska börja lära sig?

MVH
Martin
 
Om du ska fotografera med ett reverserat objektiv ska du inte köpa ett G-serie. Det har nämligen ingen bländarring och om du reverserar det så kan inte kameran styra bländaren. Ett gammalt manuellt objektiv med bländarring är nog det bästa för reverserat montage. Du kan ju annars skaffa ett gammalt manuellt macro och det behöver ju inte bli så dyrt.
 
Om du ska fotografera med ett reverserat objektiv ska du inte köpa ett G-serie. Det har nämligen ingen bländarring och om du reverserar det så kan inte kameran styra bländaren. Ett gammalt manuellt objektiv med bländarring är nog det bästa för reverserat montage. Du kan ju annars skaffa ett gammalt manuellt macro och det behöver ju inte bli så dyrt.


Jag hade tänkt köpa en Nikon BR-6 adapterring samt en passande trådutlösare för att komma runt problemet med bländaren, men jag har också kollat på om jag för enkelhetens skull ska köpa ett objektiv med manuell bländarring.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.