Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makrofoto med twin-blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
Håller på att faktiskt planera för ett modell skifte. Att gå från Canon 7d till Nikon 800 men vi kan lämna just det därhän. Vill i samband med insteget till FF öka brändvidden på macro objektivet och är spec intresserad av ett Sigma Macro 180mm F2.8

Nu kommer min fundering... Objektivet har filtergänga 86 mm och jag hittar ingen ringblixt som passar. Det är OK för jag skulle faktiskt hellre vilja ha sk twin flash. Dvs två mindre men synkade blixtar som sitter på varsin böjlig "arm" som jag kan ställa in lite hur som. "Armen" har jag hittat i flera olika utföranden så det är inget problem.

Det finns ett färdigt koncept http://lgn.se/public/test/page2.htm men det förutsätts att anordningen sitter i filtergängan

Har även hittat en bild på detta arrangemang och som skulle vara perfekt förutom "armen". http://lgn.se/public/test/page1.htm men det finns ingen styrenhet på den här bilden och det gör mig lite fundersam

Uppskattar om någon kunde dela med sig av erfarenhet kring det senare?
- Behövs det inget mer än dessa två blixtar, dvs ingen extern styrenhet?

//LGN
 
Du kanske redan sett texten där det står skall användas med Nikon R1 eller R1C1.
Sedan kan jag bara gratulera till valet av Sigma 180 F/2.8 OS som är det skarpaste jag någonsin köpt. Men eftersom 1:1 uppnås redan vid 46 cm tror jag det var så kan du ju rigga upp vilka blixtar som helst enekelt med slavfunktion. eller Flash triggers.
Men tufft ser det ut men oj så tungt tillsammans med Sigma 180.

Mvh. /LEE
 
OK - bra
Så bilden sá inte hela sanningen. Ante mig men kände mig osäker

Har läst omdömen kring Sigmas nya 180. Intressant och kul att dina erfarenheter också överensstämde. Anses som du också skrev - mycket skarpt

Har idag en 100 mm macro till min Canon Eos7D. Skulle tro att förhållandet brännvidd kontra sensor storlek är ung samma som 180 till en FF. Det är därför jag vill ha en 150-180 mm. Men tungt lär det bli

Hittade även nu en film på Nikons hemsida och ser att sändaren R1C1 behövs till de radiostyrda blixtarna. Är dock lite osäker på om blixtarna kan monteras i en vanlig blixt sko då de verkar vara special gjorda för att fästas i den speciella ringen som ska sitta på objektivet

Men nu är jag på en detalj nivå där jag behöver både se och prata med någon som säljer prylarna för att veta att det blir bra

Känner mig nöjd - tack
Har dock tagit bort bilderna så länkarna funkar inte längre
//LGN
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.