Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makrofoto med A1

Produkter
(logga in för att koppla)

egaeci

Aktiv medlem
Jag har haft min A1:a i drygt en månad nu, och har fortfarande inte lyckats få den att ta makrobilder. Jag har läst manualen och gör precis som det står, det lilla reglaget skjuts lätt på plats. Men kameran verkar inte reagera. Det kommer inte upp någon makrosymbol i sökaren, och den kan inte fokusera under 50cm (gäller såväl AF som manuell fokus). Jag har ett vagt minne av att jag har sett en makrosymbol någon gång i början, men att den även då vägrade att gå under 50cm. Jag vet inte om det är jag som har missat någon inställning eller om det är glapp i reglaget? Är det någon annan som har stött på samma problem, och i så fall, hur löste ni det?

Det finns två makrolägen: i vidvinkel och tele. Jag tror att närgränsen i vidvinkelläge är 50cm. I teleläget kommer du närmare.

fokusgränserna för makro anges i manualen till följande:

vidvinkel 30-60 cm
tele 25-60 cm

detta skulle då vara räknat från ccd-planet, så att linsen kan komma närmare motivet än 25 cm. närgränsen anges på cyberphoto.se till 13 cm.

problemet är att kameran inte ställer om sig till makro, jag får ingen indikering alls på att den har gått över till makroläge. har du också en a1:a, och isf, får du upp den lilla blomman på displayen när du ställer om kameran till makroläge?

Jag har en A2 men jag tror att de fungerar likadant, men jag sitter på jobbet nu och kan inte kolla. Jag tror inte att man ser nån blomma på displayen, ska titta när jag kommer hem.

Nu har jag kollat och det kommer upp en makrosymbol på skärmen och i sökaren. Så det är nog något fel på din kamera, tyvärr.

japp, det var fel på kameran. nu har jag skickat in den på service. det ska ta 3-8 veckor! :/ dags att plocka fram den gamla analoga igen då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar