Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Persson

Avslutat medlemskap
Har ett makro 60 mm 2,8 nikon ,med den fotograferar jag blommor och små stilla insekter, men vill fotografera fjärilar, humlor och annat smått som man inte kan komma så närma utan att dom flyger.

Då tänkte jag att om det blir något bra resultat att använda sitt 150-500 mm objektiv att zooma in tex på humlan som sitter på en blomma om man kan få liknande resultat, eller att man tvinga köpa ett annat makroobjektiv tex 150 mm ,
 
Till fjärilar och andra större insekter använder jag väldigt ofta 300mm. Den nya lilla 300/4 förväntar jag mig mycket av vad gäller insektsfotografering. Sätter man på en 1,4 konverter får man ganska bra förstoringsgrad.

Min erfarenhet av insektsfotografering säger mig att det blir väldigt svårt med stora och otympliga objektiv om de inte sitter helt stilla förstås.

Ett annat alternativ är Nikons 105mm makro som levererar mycket bra med konverter också. Med 1,4 konverter får du ett bra avstånd till insekterna. Sigmas makroobjektiv på 150 och 180mm skall också vara mycket bra men de har jag ingen erfarenhet av.

/Frode
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.