ANNONS
Annons

makro

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
Har köpt ett zoom objektiv och det finns makro men då man sätter in makron som är visst mellan 180 och 300 på objektivet och går så nära man kan och kör autofokusen så är det ingen skillnad om man gör detta eller användet samma 180-300 utan inställd macro.. varför?
Menar ska macro inte göra så man kommer närmare objektivet än macro?

Den har jag ett stort problem... tryckte knappen tillå mackro och märkte att detta enbart kan göras mellan 180 och 300 men att ta tillbaka knappen berkar omöjligt.... vad gör man för fel...

Har köpt ett zoom objektiv och det finns makro men då man sätter in makron som är visst mellan 180 och 300 på objektivet och går så nära man kan och kör autofokusen så är det ingen skillnad om man gör detta eller användet samma 180-300 utan inställd macro.. varför?
Menar ska macro inte göra så man kommer närmare objektivet än macro?

Den har jag ett stort problem... tryckte knappen tillå mackro och märkte att detta enbart kan göras mellan 180 och 300 men att ta tillbaka knappen berkar omöjligt.... vad gör man för fel...

Sitter också och super, power meet nästa! Skål!

OBS! Mycket viktigt. Du måste ställa in manuell fokusering; du får absolut inte vrida fokuseringen när den står på AF, för då drar du sönder kugghjulen till autofokus.

Objektivet måste vara inställt på mer än 1,5 m för att man ska kunna ställa tillbaka knappen, och när man ska ställa om till makroläge måste zoomen stå på minst 180.

Och naturligtvis händer ingenting särskilt när du ställer om knappen, utöver att man kan fokusera till närmre håll. Det går att komma ner till knappt en meter vid brännvidder över 180 när knappen står på makroläge. Annars fokuserar den inte närmre än en och en halv meter. Så länge makroknappen är i makroläge går det inte att zooma ut mer än till 180.

Och glöm inte, objektivet går sönder om du vrider fokus när den står på AF.

Tack för hjälpen. Ang fokusering så vet jag redan det och broder aldrig den för hand i af läge.

nu förstod jag vad du menade med att ta bort macro och dra manuellt..missförstod dignförst..tack

ANNONS