Annons

Makro "upp till 1:1"

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljushaffaren

Aktiv medlem
Jag kollar lite på olika makroobjektiv och hittade Samyang MF 100/2,8 ED UMC Macro, som ska vara ett relativt billigt 1:1-makroobjektiv till Fujifilm X. Efter lite googlande verkar det som att den inte har 1:1-förstoring över hela fokusspektrat. Hur fungerar det med varierande förstoring på objektiv?

Alla

Att ett objektiv har 1:1 avbildning innebär att ett centimeterstort föremål avbildas en centimeter stort på sensorn. Alla objektiv som har detta har det endast vid närgränsen (så nära du kan erhålla fokus). Är du längre ifrån blir avbildningsskalan givetvis mindre. Alla objektiv har varierande avbildningsskala beroende på hur långt från föremålet du är. Avbildningsskalan som anges ibland gäller bara vid närgränsen.

hade ett tamron 2.8 till min nikon förr och den hadet bara macro 1:1 om man fokuserade på de minsta fokusavståndet...och det är ju självklart om man tänker på det...mindra förstoring ju längre ifrån du har fokus från sensorn...så allt är som det ska

Att ett objektiv har 1:1 avbildning innebär att ett centimeterstort föremål avbildas en centimeter stort på sensorn. Alla objektiv som har detta har det endast vid närgränsen (så nära du kan erhålla fokus). Är du längre ifrån blir avbildningsskalan givetvis mindre. Alla objektiv har varierande avbildningsskala beroende på hur långt från föremålet du är. Avbildningsskalan som anges ibland gäller bara vid närgränsen.

hade ett tamron 2.8 till min nikon förr och den hadet bara macro 1:1 om man fokuserade på de minsta fokusavståndet...och det är ju självklart om man tänker på det...mindra förstoring ju längre ifrån du har fokus från sensorn...så allt är som det ska

När ni förklarar låter det ju rimligt. :) Jag reagerade eftersom jag inte har sett det nämnas om andra makroobjektiv (sen har jag inte spanat jättemycket heller), men då är det ett helt vanligt 1:1-makro helt enkelt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar