ANNONS
Annons

Makro till Nikon D60 [ej objektiv]

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallå hallå, är helt ny här på sidan så vi får se hur detta går.

Jag har en Nikon D60 som jag trivs med men jag skulle vilja kunna ta lite skarpare och ännu närmare närbilder på tex; blommor och insekter. Ett makroobjektiv håller inte riktigt för min ekonomi så jag har tittat runt lite och har då upptäckt makrolinser, mellanringar, makrotuber osv. Och nu undrar jag. Vilket är bäst för en Nikon d60?


Jag vet att denna diskussion har varit framme tidigare men jag har inte hittat någon där jag har fått klart för mig vad som är bäst för en lite mera enklare systemkamera (t.ex Nikon d60)

Tack på förhand!
 
Hej Hanna!
Att fota smått är jätteroligt!
Jag vet ju inte vad du har för objektiv idag. men det jag använder för makrofotografering är ett fast 50 mm objektiv och en närbildslins +4.
Objektivet kostar 1300-1400 och närbildslinsen ca 200. Fortfarande mycket pengar, men jag tror inte du kommer att ångra dig om du sparar ihop till denna kombination!
Ta gärna en titt i mitt makroalbum, så ser du vad du skulle kunna åstadkomma! :)
 
Ett makroobjektiv håller inte riktigt för min ekonomi så jag har tittat runt lite och har då upptäckt makrolinser, mellanringar, makrotuber osv. Och nu undrar jag. Vilket är bäst för en Nikon d60?

Valet har inte så mycket med kameran att göra, faktsikt! Det enda som påverkar ditt fall, är att ett ev. makroobjektiv måste ha fokusmotor, men det var ju inget alternativ.

Jennys tips om närbildslins är bra, och en sådan kan du använda på ditt nuvarande objektiv. De fiinns i olika kvaliteter; jag skulle gissa att du får vad du betalar för. Observera att Canons utmärkta närbildslinser går fint att använda på ditt Nikonobjektiv, så länge gängan (diamtern) passar!

Mellanringar (eller makrotuber, vilket är samma sak) är rätt dyra om du vill exponeringsmätningen kvar.Dessutom måste du ha en bländarring på objektivet för att använda de billiga,, vilket du inte har om du använder Nikons 18-55 eller andra "G"-objektiv.

Jag röstar för en närbildslins, innan du fått ihop pengar till ett makroobjektiv.

Per.
 
Valet har inte så mycket med kameran att göra, faktsikt! Det enda som påverkar ditt fall, är att ett ev. makroobjektiv måste ha fokusmotor, men det var ju inget alternativ.

Jennys tips om närbildslins är bra, och en sådan kan du använda på ditt nuvarande objektiv. De fiinns i olika kvaliteter; jag skulle gissa att du får vad du betalar för. Observera att Canons utmärkta närbildslinser går fint att använda på ditt Nikonobjektiv, så länge gängan (diamtern) passar!

Mellanringar (eller makrotuber, vilket är samma sak) är rätt dyra om du vill exponeringsmätningen kvar.Dessutom måste du ha en bländarring på objektivet för att använda de billiga,, vilket du inte har om du använder Nikons 18-55 eller andra "G"-objektiv.

Jag röstar för en närbildslins, innan du fått ihop pengar till ett makroobjektiv.

Per.



Okej. Var och tittade på en närbildslins idag faktiskt. I butikerna där jag var hade dem bara märket HOYA men funkar det lika bra eller skiljer det mycket inom "förstoringen" beroende på vilket märke man köper? Det från HOYA heter "HOYA NÄRBILDSLINS +4 HMC 52 MM" och kostar 235kr på Dustin. Är det något att ha?
 
Hej Hanna!
Att fota smått är jätteroligt!
Jag vet ju inte vad du har för objektiv idag. men det jag använder för makrofotografering är ett fast 50 mm objektiv och en närbildslins +4.
Objektivet kostar 1300-1400 och närbildslinsen ca 200. Fortfarande mycket pengar, men jag tror inte du kommer att ångra dig om du sparar ihop till denna kombination!
Ta gärna en titt i mitt makroalbum, så ser du vad du skulle kunna åstadkomma! :)



Jag har 18-55mm på mitt objektiv. Jag var och tittade på en närbildslins förut idag som heter "HOYA NÄRBILDSLINS +4 HMC 52 MM" Och den verkade ganska bra men vore kul att veta vad du har för någon, vore också kul att veta vad du har för kamera. Dina bilder var jätte fina! :)
 
Jag har 18-55mm på mitt objektiv. Jag var och tittade på en närbildslins förut idag som heter "HOYA NÄRBILDSLINS +4 HMC 52 MM" Och den verkade ganska bra men vore kul att veta vad du har för någon, vore också kul att veta vad du har för kamera. Dina bilder var jätte fina! :)

Det är en sådan närbildslins jag har, så den ska nog fungera! :) Förstoringsgraden ligger i siffran på linsen, +4 på den här. Jag kan inte svara på i vilken relation den siffran ska tolkas mot objektivet, men jag är absolut nöjd med vad den presterar ihop med en fast 50mm.
Däremot är jag osäker på hur det blir med ett zoomobjektiv (som ditt 18-55). Jag har själv provat på en zoom, men kan inte för allt i världen hitta rätt avstånd, och därmed få skärpa.... Det kanske är en träningssak. Om du har möjlighet så fråga i butik...!

Vad kul att du gillar mina makrobilder! De är fotade dels med en Nikon D50 (föregångare till din D60) och de senaste är tagna med en D300. Jag tror nog att din D60 kan prestera minst lika mycket! :)

Lycka till!
 
Det är en sådan närbildslins jag har, så den ska nog fungera! :) Förstoringsgraden ligger i siffran på linsen, +4 på den här. Jag kan inte svara på i vilken relation den siffran ska tolkas mot objektivet, men jag är absolut nöjd med vad den presterar ihop med en fast 50mm.
Däremot är jag osäker på hur det blir med ett zoomobjektiv (som ditt 18-55). Jag har själv provat på en zoom, men kan inte för allt i världen hitta rätt avstånd, och därmed få skärpa.... Det kanske är en träningssak. Om du har möjlighet så fråga i butik...!

Vad kul att du gillar mina makrobilder! De är fotade dels med en Nikon D50 (föregångare till din D60) och de senaste är tagna med en D300. Jag tror nog att din D60 kan prestera minst lika mycket! :)

Lycka till!

"Däremot är jag osäker på hur det blir med ett zoomobjektiv (som ditt 18-55). Jag har själv provat på en zoom, men kan inte för allt i världen hitta rätt avstånd, och därmed få skärpa"

-Ja Jag märkte att när han i butiken skulle försöka få fokus på själva objektet så tog det lite tid och objektivet åkte mest bara "fram och tillbaka" och så blev bilderna inte så jätte skarpa men det kanske beror på att han tog kort på en prislapp haha! Men man blir lite kräsen när man ska handla något även fast det inte är så jätte stora summor. Man vill ju att det ska bli bra :)
 
Kanske du skulle kolla lite på en Raynox DCR-250 Makrolins innan du bestämmer dig helt.. har en och tycker att den funkar mycket bra.

Autofocus använder inte jag i makroläget då det lätt blir som du beskriver (åkte mest bara "fram och tillbaka") man provar sig fram och hittar närgränsen och det är där det roliga börjar.. :)
 
"Däremot är jag osäker på hur det blir med ett zoomobjektiv (som ditt 18-55). Jag har själv provat på en zoom, men kan inte för allt i världen hitta rätt avstånd, och därmed få skärpa"

-Ja Jag märkte att när han i butiken skulle försöka få fokus på själva objektet så tog det lite tid och objektivet åkte mest bara "fram och tillbaka" och så blev bilderna inte så jätte skarpa men det kanske beror på att han tog kort på en prislapp haha! Men man blir lite kräsen när man ska handla något även fast det inte är så jätte stora summor. Man vill ju att det ska bli bra :)

Nästa gång du testar: glöm att försöka använda AF, slå av den och flytta dig själv tills du har en bra skärpa.

Men som grundråd skulle jag ändå inte råda dig att investera någonting alls i att försöka få nått vettigt mackro ur den gluggen, jag har den och den lämpar sig inte för sådant.
Spara ihop till en billig 50mm glugg (nikon 50/1,8 series-e är ett hett tips, den kan du får för under 400kr med lite tålamod) och en mellanring på ca20-30mm (märke och liknande är oviktigt då det inte kommer påverka bilden, piraterna kan du ofta får för under 150kr med lite tur).

Och då har du dessutom en helt ok porträttglugg till din d60...
 
Ett zoomobjektiv blir ett fast objektiv så snart man inte skruvar på zommringen! Det som primärt skiljer en fast 50:a från en 18-55 ställd på 50mm är att 50:an har en bättre fokusring plus givetvis att den är ljusstarkare. Det senare kan ge en fördel när det kommer till att fokusera, förstås, men bör inte vara en avgörande skillnad.

Jag förselår att du köper en sådan närbildslins som du prövade i affären. Om du inte gillar den kan du alltid sälja den igen.

Per.
 
Köp en sats mellanringar, och som någon redan sagt ett fast 50/1,8 det blir en bra start.
Har du inte råd med den kombinationen köp bara mellanringarna och använd ihop med ditt 18-55. Men med zoomen kommer det att bli svårare att hitta focus.

Micke.
 
Jag köpte ett närbildslinsset på Kaffebrus
http://www.kaffebrus.com/narbildslinsset-i-4-delar-46.html

Funkar bra och var inte så farligt dyrt, 249kr. Vet inte hur det står sig mot dyrare varianter men jag har läst att andra också har varit nöjda med dessa. Använder det på mitt kit-objektiv, 18-50 (till sony a200).

Nackdelen med närbildsliner är att närgränsen minskar med ökad förstoring. Har provat med alla linser påsatta (+17 alltså) och det funkar faktiskt men närgränsen blir inte många cm. Upplever också att skärpedjupet minskar men det kanske inte ses som en nackdel. Fokuseringen är lite kinkig, kommer man lite för nära eller för långt bort från objektet så knasar det ur. Men även AF funkar bara man är inom rätt avstånd.

Inte riktigt makro direkt men man kommer ganska mycket närmare än bara kit-objektivet. Och som sagt: 249kr.
 
Tackar alla för bra svar!


Men nu när ni tycker lite olika så måste jag fråga. Stjäl inte mellanringar väldigt mycket ljus om det är av den billigare varianten? Om inte - " http://www.tradera.com/NY-MakroTub-For-Nikon-Kamera-D40-D60-D80-D200-D300-mfl--auktion_92694912 " Är dem något att ha?


Sen får ni rösta på ett av alternativen. Mellanringar, närbildslins från Hoya eller närbildslins från Raynox (Kan vara bara med en liten motivering till varför den just passar en NIKON D60)



Tack!
 
Stjäl inte mellanringar väldigt mycket ljus om det är av den billigare varianten?

Alla mellanringar "stjäl ljus" och i samma grad om deras längd är lika - det som skiljer billiga från dyra är mest vilka kopplingar som de har för bländare etc. (Samt i viss mån mekanisk kvalitet). I princip skulle man kunna sätta en toarulle mellan kamerahus och objektiv och få samma effekt rent bildmässigt som med en sats mellanringar av samma längd. Däremot skulle det inte vara lika bekvämt att hantera.

Jag röstar på en närbildslins som bästa budgetalternativ.
 
Sen får ni rösta på ett av alternativen. Mellanringar, närbildslins från Hoya eller närbildslins från Raynox.

(Billiga) mellanringar(*) ger bättre skärpa, men ingen mätning och ingen autofokus. Närbildslinser ger sämre skärpa, men mätning och AF.

Du måste nog välja själv, tyvärr.

Per.

*) Kenko har en mellanringsats som ger AF för knappa 2000:-
 
Hej!
Jag har också forskat runt lite i det här med närbildslinser, och som jag har förstått av inläggen här att närbildslinser funkar bäst utan AF.
Jag som vill fota ögon (jag fotar mest mina egna ögon) får ju isåfall ganska svårt att fixa fokus, som ni förstår. Hur ska jag göra? Har inte heller riktigt råd med ett helt nytt objektiv...
 
Tänkte "bumpa" denna tråd och nämna att i en finsk kameratidning ("kamera") testade de nyligen olika alternativ för makrofotografering med standardzoomar. En intressant sak var att Hoyas +4 närbildslins fick mycket bra omnämnande, man såg på testbilderna att den var klart skarpare än den billiga konkurrenten de testade.

Hela artikeln var väldigt bra, så om någon här råkar kunna finska, kan ni ju kolla upp den. http://www.kamera-lehti.fi/arkisto/aiemmat-numerot/kl2009/kameralehti-067-2009.html
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.