Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro-skena. Jag har ide.

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Hej. Jag vill ha tag i en skena som fästes i stativet och som har en steglöst flyttbar 1/4skruv för att fästa min kamera i. Detta för att hjälpa mig fokusera vid foto med omvända objektiv.

Tror ni man skulle kunna "modda" den här?

http://www.cyberphoto.se/nikon/sk-7.jpg

Tänkte ta bort skruven i stativet och 1 i skenan, stoppa en bult igenom stativet och skenan och fästa med mutter... tror ni det funkar eller har ni andra förslag?

Köp en begagnad skena med bälg. Om du bara fixar fästena så kan du använda din omvända och vilket annat objektiv också. Det blir mer jobb iofs men då kan du använda alla dina objektiv, rättvänt också.

hailstorm skrev:
Tror ni man skulle kunna "modda" den här?

http://www.cyberphoto.se/nikon/sk-7.jpg
Det är jag skeptisk till. När du skjuter fram och tillbaka så kommer kompositionen att röra sig för mycket i sidled. Och även om du har tålamodet att finlira in det precis som du vill ha det så kommer allt att rubbas ur läge när du drar åt skruven.

En riktig makroskena som den Boris föreslår är ett bättre alternativ. Cyberphoto har en variant från Soligor som går att justera i både djup- och sidled.

Den där Soligor-skenan verkar ännu bättre än Manfrotto-skenan, i och med att man kan ställa in båda leden. Synd att man inte såg den innan man beställde...

Soligorskenan såg verkligen intressant ut, men varför är dom så hiskeligt dyra ? 300 spänn vore väl ett hyfsat pris inte 1500:- ! Foto är verkligen en dyr hobby :(

Jovisst, skenorna är löjligt dyra men som jag ser det nödvändiga för macro. Det blir alldeles för svårt annars. Det är bara att bita i det sura äpplet...som vanligt:)

Ursäkta att jag återupplivar en gammal diskussion, men kanske kan det vara intressant ändå.

Soligorskenan är justerbar i två riktingar men verkar både dyr och väldigt hög. En bättre idé tycker jag är att köpa två stycken Manfrotto 454 och montera dom på varandra i 90 graders vinkel. Ungefär samma peng men bättre funktion.

Spontant utan att ha hanterat Manfrottoskenan tycker jag det låter som en lysande och kreativ idé. Men man måste kanske kombinera med ett snabbfäste permanent monterat på skenan för att slippa mecka isär den varje gång man skall fästa kameran?

Jo det har du rätt i, jag skulle nog också ha ett snabbfäste ovanpå alltihop. Det är kanske inte optimalt med tanke på stabilitet, men det är attans praktiskt.

Det där med snabbfäste ovanpå alltihop tänkte jag också på för det skulle bli så enkelt som möjligt. Jag köpte därför Manfrottos 323, tror att det heter, och skulle skruva på, men då visade det sig att snabbfästet sticker ned några millimeter längs den långsida som låsarmen finn på. Detta i sin tur medför att det går att montera snabbfästet på "rätt" håll på makroplattan utan man får montera den felvriden. Vilket gör att man får ändra på sanbbplattan på kameran när man ska använda den. Men annaras fungerar det fin.

En lösning som jag klurar på är att försöka sätta en passbit under resten av snabbfästet för att kunna montera det på "rätt" håll.

Bilagor

• macroplatta.jpg
    macroplatta.jpg
    43.7 KB · Visningar: 1,029
Här syns hur kanten på snabbfästet sticker ned en aning.
Texten blev för liten, men mellan 490 RC4-plattan och macroplattan har jag klistrat neoperngummi med dubbelhäftande mattejp för att det ska bli friktion mellan delarna. Annars åkte macroplattan karusell runt alltihop pga att dess undersida är slät metall och alldeles för glatt.
Nu sitter absolut bergfast.

Bilagor

• macroplatta2.jpg
    macroplatta2.jpg
    41.2 KB · Visningar: 490
Senast ändrad:
Men Boris, du har ju olika snabbfästesystem på stativet och fokusskenan.
Hur använder du det?

/Erik

Kulleden en Manfrotto 490RC4 sitter på ett alldeles förträffligt Stabil Makro, du vet vem jag köpte det från:) Detta stativ och denna kulled används endast till makrofoto.

När jag anvnder stativ till överig fotografering så använder jag mig av ett Manfrotto 055PROB tllsammans med ett Manfrotto 468MGRC2.

En snabbplatta till RC2-systemet sitter alltid monterad på varje kamera för smidighetens skull. I och med att jag har satt ett 323-fäste på makroskenan behöver jag aldrig byrta sanbbplatta utan endast ändra dess riktning. Problemet med riktningen ska jag åtgärda genom att sätta en passbit under 323-fästet så att det går att sätta på andra hållet på makroskenan.

Nu undrar säkert någon om varför jag skaffade ett 490RC4 till makroskenan. Jag ville ha det så för att jag tyckte att RC2-plattorna hade alldles för liten anläggningsyta mot makroskenan, vilket gjorde det svårt att få maximal stabilitet i det hela. RC4-plattan passar däremot perfekt mot makroskenan med maximal anläggningsyta och stabilitet.

Jag vill alltså somstanard ha RC2-plattorna för att de är små. RC4-plattorna är för stora för att alltid sitta på kameran, tycker jag.

Nu kommer någon säkert att kolla i profilen och se att jag också redan har ett 144B och ett 329RC4 och undra över varför jag inte använder det huvudet till makro istället. Det är så enkelt som att jag har satt en Manfrotto Projektorplatta på en RC4-platta och pensionerat kombinationen som ett projektorstativ.

Edit: Hoppas nu att min mycket förvirrade stativstrategi klarnade något:)

Jag kopplar. ;)
Specialicerade stativ för var sitt användningsområde.

Själv så använder jag Optipods snabbfästen och ett sätt går tyvärr på drygt 2000kr så varje nytt svider. Annars så blir det en fokuseringsskena så småningom. Eventuellt bara med rörlighet i längsled.

/Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar