Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro-optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Viktor86

Avslutat medlemskap
Intresserad av att införskaffa en bra macroglugg för att fotografera djur och växter. Står i valet och kvalet mellan Sigma 150 mm och Tamron 180 mm. Någon som har erfarenhet av dessa och kan hjälpa mig med mitt val?

Har hört att autofokus kan vara lite slö på Sigman, men å andra sidan är det främst manuell fokus som gäller för denna typ av foto eller är jag helt ute och cyklar nu?

Finns det extensions att köpa till dessa objektiv? Är det överhuvudtaget något man bör fundera på till dessa?

Sen en fråga ang. blixt. Hur ljuskänsliga är dessa objektiv, behövs det blixt en solig sommardag? Skulle gärna vilja införskaffa bra ringblixt men får ta en sak i taget.. Kommer jag klara mig (hyffsat) utan blixt till en början? Vid fotografering inomhus tänkte jag försöka bygga en softbox (eller heter det lightbox?), då jag har ett par fina "studiolampor" så då borde belysning inte vara något större problem.

Tacksam för alla svar
//Viktor
 
Hej!
Jag har ett Sigma 150mm som jag är mer än nöjd med.
Ofta använder jag en Sigma 1.4 converter tillsammans med objektivet.
Kameran sitter för det mesta på ett stativ men använder ibland Sigmas ringblixt eller Nikon SB 900. Är ljuset bra så tar jag en del bilder på frihand.
Ett bildex. som är tagen med Sigma 150mm + 1.4 convertern:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1396251.htm

Christer
 
Tänker du på makrosidan så gör "ljuskänsligheten" inte så mycket skillnad - du kommer ofta vilja blända ner under F/8 för att få tillräckligt skärpedjup i bilderna - iaf i bilder med förstoring på 1:5 eller mer.

"En solig sommardag" och makro tillsammans... Då har du nästan mer hjälp av en bra reflexskärm - om du tänker på blommor osv. Det finns små smidiga reflexskärmshållare med goda justerings/vinklingsmöjligheter att köpa också. Dessa prylar har du nytta av även senare när du byggt på systemet med lite blixtar...!

Jag ska inte uttala mig om Tamron-objektivet, men Sigman är precis så bra som alla tester säger. Vill man ha bättre så måste man upp på APO-objektiven, och då är det antingen utan AF eller väldigt dyrt... Jag tyckte att 150'an var bättre på alla punkter (utom fokuseringshastighet) än Nikons 180/2.8.
 
Har haft sigma 105 och 150 använder jag nu. Sigma 150 är helt underbart både på 1,6 eller FF,gamla 105 hade en sämre mekanik. Jag använder gärna mellanringar för att få en förstoring.

Autofocus är iprincip oanvändbart vid makrofotografering, tycker jag själv iallf.

Lycka till med ditt inköp!

/Johnny
 
Visste inte ens att det fanns en sådan statistik. Har aldrig sett det som ett mål.


Nähä.
Men någon anledning måste det finnas till att man skriver ett så intetsägandes svar på en fråga och med en sån avslutande kommentar.
Ifall man tycker att det skapas för många trådar i samma ämne är en sak men ingen tvingar någon att skriva svar ifall det nu inte är så att man "räknar pinnar".
 
Jag kan hålla med om att den avslutande kommentaren är ngt spydig.
Det var inte snällt av mig!

Men faktum är att många trådar startas för att skaparen är lat.
Och råkar ngn påpeka detta och att man kan söka efter information så brukar svaret bli ungefär att den fråga man har inte "riktigt" passar sin situation.

Givetvis kan så också fallet vara att det inte är direkt applicerbart, framförallt om vi skriver om etik, moral, komposition osv men när det gäller optik...
Det finns det här(150) och det finns det här(180)...

Sedan finns det undantag när skaparen påpekar att man verkligen HAR försökt att hitta informationen men inte lyckats. Ja då är det verkligen dags för en ny tråd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.