Annons

Makro och mellanringar till Nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!


*
Är det stor skillnad på billiga och dyra mellanringar?
Ex. Delta AF Mellanringsats 12/20/36mm till Nikon VS. Kenko AF Mellanringsats 12/20/36mm Nikon AF

*
Vilket / vilka objektiv rekommenderas?
Nu har jag Nikons 14-24, 24-70 och 70-200mm. (Har nu en Nikon D90 i väntan på D800/D800E)

*
Tillsammans med mellanringar kan man även vända objektivet bakvänt med hjälp av nå´t tillbehör.
Kan något av mina tre befintliga objektiv användas till det ändamålet?

*
Vad är bäst, bälg eller mellanringar ur (A) kvalitetssynpunkt och (B) att fota handhållet med ute i fält?


Tack så mycket på förhand för inkomna svar :)

MVH Alexander T !!
 
Radera tack!

Radera denna tråd tack. Blev fel när jag skulle uppdatera mitt eget inlägg. Sorry. MVH at1981
 
Hejsan!


*
Är det stor skillnad på billiga och dyra mellanringar?
Ex. Delta AF Mellanringsats 12/20/36mm till Nikon VS. Kenko AF Mellanringsats 12/20/36mm Nikon AF

*
Vilket / vilka objektiv rekommenderas?
Nu har jag Nikons 14-24, 24-70 och 70-200mm. (Har nu en Nikon D90 i väntan på D800/D800E)

*
Tillsammans med mellanringar kan man även vända objektivet bakvänt med hjälp av nå´t tillbehör.
Kan något av mina tre befintliga objektiv användas till det ändamålet?

*
Vad är bäst, bälg eller mellanringar ur (A) kvalitetssynpunkt och (B) att fota handhållet med ute i fält?


Tack så mycket på förhand för inkomna svar :)

MVH Alexander T !!

Kenko mellanringar har alla elektriska kontakter så du får all vanlig styrning inkl autofokus. 24-70 och 70-200 funkar, så även 14-24 men frågan är hur det blir i praktiken med den. Ju kortare brännvidd ju högre förstoringsgrad får du. Med mellanringar får du ett begränsat skärpeområde, vilket t ex innebär att du inte kan fokuser till oändligt.

I färlt blir bälg ganska otympligt, det är itne att tänka på vid frihand. Jag har fotat en hel del med mellanring på frihand men på litet längre brännvidder där förstoringsgraden inte är så hög. Prova dig fram.

/Frode
 
Kenko mellanringar har alla elektriska kontakter så du får all vanlig styrning inkl autofokus. 24-70 och 70-200 funkar, så även 14-24 men frågan är hur det blir i praktiken med den. Ju kortare brännvidd ju högre förstoringsgrad får du. Med mellanringar får du ett begränsat skärpeområde, vilket t ex innebär att du inte kan fokuser till oändligt.

I färlt blir bälg ganska otympligt, det är itne att tänka på vid frihand. Jag har fotat en hel del med mellanring på frihand men på litet längre brännvidder där förstoringsgraden inte är så hög. Prova dig fram.

/Frode[/QUaOTE]


Största skillnaden i praktiskt handhavande mellan objektiv med kort eller lång bränvid är avståndet mellan frontlinsen och motivet kan vid 1:1 bli så kort med en vidvinkel att det är opraktiskt

Även fokuserings rörelsen i en vidvinkel är väl kort.
på 12mm objektiv är mer 58
Forstoringsgraden styrs Av hur mycket du petar emellan i förhållande till bränvid men 12mm på 2
Pröva även stativ eller motsvarande.

Handhållet rekommenderas skalor till ca 1:2, därefter rekomenderar jag stativ eller annat stöd
Ha så kul /Micke
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.