ANNONS
Annons

Makro objektivbygge med D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fred H

Aktiv medlem
I en annan tråd (Canon relaterad, därför startade en separat tråd ) har man beskrivit hur en omvänt objektiv kan användas till makrofoto. Iden är mycket bra. Enligt beskrivningen har en stepring limmats/svetsats (med plast) till kameralocket och det hela bär upp gluggen.
Jag kunde inte vänta till min beställda D70 anländer och tog fram min gamla Nikon F401S och provade 35-70 gluggen handhållen omvänd för makro. Spännande och jag tycker att iden är strålande.
Men, jag tittade också på kameralocket och då började jag bli tveksam.
Jag undrar om den lilla, svaga plastlocket kan bära upp objektivet utan att allt ramlar i backen.
Jag har inte sett kameralocket till en D70 men förutsätter att de kan vara ganska lika. Det kan vara kraftigare och kanske sitter bättre på kameran? Men det här till F401-an kan jag lätt ta bort. Svarvar man ett stort hål i mitten blir hällfastheten än mindre.
Är D70 locket annorlunda? Finns det andra billiga stepringar direkt till kamerahuset? Hur skulle ni lösa det? Eller kommer det att lösa sig när jag får och tittar på min D70?
/Fred

Bilagor

• 2005-05-14_031r.jpg
    2005-05-14_031r.jpg
    38.6 KB · Visningar: 536
Tack, Olle.
Ja, jag vet och är medveten om detta.
För närvarande fotar jag makro med min Coolpix995 och ofta ställer jag allting manuellt. Ibland ljusmätningen på auto men allt annat manuellt.
Jag var faktiskt tveksam (läs. okunnig) om att den här mellanringen passar rent mekaniskt, utan att komma i konfliktt med kontakterna i D70.
Har du själv en sådan? Jag menar ring.
Någon gång i 60 talet hade jag en liknande ring, då från bajonett till innergänga konversion, så att en gängad Leicaobjektiv kunde jag skruva på kameran (det var en rysk kamera, robust som en stridsvagn).
/Fred

l-malmqvist skrev:
Locket till D70 är betydligt stabilare och sitter riktigt bra. Det ser helt annorlunda ut.
Jag antog det, men då skulle jag köpa en extra kameralock till D70, eftersom originalet vill man inte ändra.
I så fall är kanske SJRRNI52 adaptern för 225:- ett bra alternativ och då slipper man meka med den.
Jag är glad att den biten är klar nu. Tack alla för hjälpen.
Nu återstår bara att få hem min beställda D70.
Jag väntar med spänning...:)
/Fred

Jag lattjade en del med "omvända-objektivmetoden" och knäppte en hel del förbluffande bra bilder med min gamla Contax. Jag tog helt enkelt två gamla UV-filter, knackade ut glasen ur dessa. Så limmade jag ihop filterringarna front mot front. Voilá! Bara att skruva på gluggar och experimentera hej vilt.

//jonne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar