Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro metoder

Produkter
(logga in för att koppla)

ROYSAN

Aktiv medlem
Det finns flera metoder att åstadkomma MAKRO, dvs närbildsfotografering med systemkamera.
1. Att använda ett makroobjektiv
2. Att använda mellanringar
3. Att använda en försättslins

1 och 2 är i princip samma sak, Makroobjektivet har en längre skärpeinställningsjänga, och man får samma effekt som med mellanringar. men mellanringen skäl AF och Ljusmätning, och lämpar sig inte för ett Zoomobjektiv
En bälg gör samma sak.

3. en försättslins, i princip ett förstorningsglas, och effekten är ju som om man med ögat tittar med ett förstorningsglas.

Metod 3 är ju väldigt praktisk, man bara skruvar på en lins exvis +3 och kommer ner till myrorna och getingarna, själv har jag ett Nikkor AF 35 mm till min D80 med en sådan lins. Fördelen är att AF och ljusmätning funkar då till skillnad mot mellanringar.

Metod 2. Jag har oxo en bälg som jag använder med gamla förstoringsobjkektiv, olika brännvidder och det funkar även det utmärkt. men man får uppskatta bländare och tid.

Frågan till forumet är då:
Vad är bäst rent teoretiskt optiskt? Finns det någon teori om detta. Ger bägge metoderna samma skärpedjup rent teoretiskt vid samma förstoring?
Kan man kategoriskt säga att mer glas i ljusvägen är sämre, dvs med försättslins?
Så har vi frågan om ljusförluster?

Klart att en försättslins kan ge distorsion
Klart att mellanringar inte funkar på ett Zoom objektiv
Klart är att förstoringsobjektiven faktiskt är avsedda för makro, och verkar funka fint.
 
Försättlinser, oavsett kvalitet, ger sämst resultat av alla metoder. I stigande skala skulle jag sätta;

• försättslins
• omvändningsring ( två objektiv gänga/gänga )
• omvändningsring ( ett objektiv gänga/bajonett )
• specialobjektiv med extrem öppning ( ex. XR-68mm f/1,05 )
• omvända förstoringsobjektiv
• mellanring / bälg med "normal"-objektiv
• makroobjektiv

Naturligtvis finns det lösningar i varje kategori som gör att det hela överlappar, men det är min uppfattning att mediankvaliten kan graderas på detta sätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.