Annons

Makro Mellanringar och Bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Hej alla Pentaxvänner!

Har satt ihop ett makroobjektiv av min gamla juvel, ett Asahi Pentax Takumar 55 mm f 2,2 från 1959, en sats mellanringar med skruvgänga och en bajonettadapter. Det funkar charmant. Min K20D exponerar bra, jag kör M och grön knapp.

Men vad ska man ställa in för brännviddsvärde på bildstabiliseringen? Mellanringarna kan sättas ihop till max 50 mm längd. Att ställa in objektivets brännvidd 55 mm verkar inte kunna stämma. Nån som vet?

(Såg ett utmärkt inlägg av en finländsk medlem om hur man beräknar mellanringar, bakvänt extraobjektiv mm mm men hittar inte igen honom tyvärr.)

Måns H

Tack för svar Bo Erik!

Skulle till att prova och märker då att kameran inte låter mig ställa in nån brännvidd! ..... trodde den accepterade allt eftersom den accepterat ett annat gamalt objektiv men det hade iallafall elkontakter, det har ju inte den här anordningen.

Men det får duga ändå. Jag blev bara sugen på att plåta nån av de kanske 20 000 blåsippor som just nu fyller trädgården, det är otroligt att se, och fotograferandet funkar hyfsat även utan stabilisering. Vinden är ett större problem.

M v h /Måns H

Har hittat inställningen, återstår brännvidden

Hittade orsaken till att kameran inte gick att ställa in manuellt på viss brännvidd för skakstabiliseringen. Kameran var inställd så att endast läge A på bländarringen accepterades. Jag ändrade den inställningen och nu går det att välja brännvidd.

Om ingen vet hur man beräknar rätt värde får jag prova mig fram eller leta på annat Pentaxforum.

Måns H

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar