Annons

Makro med vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

andymetal

Aktiv medlem
Hej gott folk,

Har fotat makro en tid och vill ta steget längre. Köpte billiga mellanringar från Kina för att testa, men vad jag förstår så kan man endast använda dessa med objektiv som man kan reglera bländaren på, dvs äldre nikon-optik. Provade att montera dessa på min D800 och använde mit 24-70, 2,8. Men vad jag tror så går den in på högsta bländaren direkt och det är omöjligt att se i sökaren/liveviewn, då det ser mörkt/suddigt ut, antagligen för att den väljer högsta bländaren?

Har sett fina bilder av detta, tex här. https://www.flickr.com/photos/odderikgarcia/sets/72157605558148566/

Och min fråga är om man kan köpa en Nikon F K-1 och sätta på min D800 och köra 24-70, eller måste jag investera i en gammal 20 mm som han använder sig av? Har hört att man kan tvinga bländaren på Canon, dvs ställa in den på låg bländare och sedan sätta på mellanringen, men vet ej om detta går med Nikon. Vill klart inte förstöra något.

Evigt tacksam för tips!

Andreas
 
Mellanring som överför automatiken

Har haft samma fundering att kunna använda en vindvinkel för nära motiv. Köpte mellanringar som överför automatiken mellan kameran och objektivet. Funkar bra även om autofocusen inte blir / uppför sig 100 och jag behövde därför stänga av den. Välja S eller A förval är i alla fall inga problem.
//LGN
 
Har haft samma fundering att kunna använda en vindvinkel för nära motiv. Köpte mellanringar som överför automatiken mellan kameran och objektivet. Funkar bra även om autofocusen inte blir / uppför sig 100 och jag behövde därför stänga av den. Välja S eller A förval är i alla fall inga problem.
//LGN

Hej,
Jo Kenko har någon variant för 1990:- på scandinavian photo. Dock är minsta ringen 12 mm tjock och jag vill behålla vidvinkeln så mycket som möjligt, iom att jag kör 24 mm. Men antagligen behöver jag införskaffa ett äldre nikon objektiv med möjlighet att justera bländaren manuellt på objektivet...? Kör alltid M och vill kunna göra detta. Mellanringen Nikon F K-1 är bara 5,6 mm och tror denna hade varit perfekt med mitt 24-70, men tror de är samma som om jag använt mina kinaringar dvs, ställer sig på minsta bländaren direkt?!

/A.
 
ja, då förstår jag. Problemet var inte så enkelt som det verkade....
5.6 mm är mycket tunt
//LGN

Hej,
Jo Kenko har någon variant för 1990:- på scandinavian photo. Dock är minsta ringen 12 mm tjock och jag vill behålla vidvinkeln så mycket som möjligt, iom att jag kör 24 mm. Men antagligen behöver jag införskaffa ett äldre nikon objektiv med möjlighet att justera bländaren manuellt på objektivet...? Kör alltid M och vill kunna göra detta. Mellanringen Nikon F K-1 är bara 5,6 mm och tror denna hade varit perfekt med mitt 24-70, men tror de är samma som om jag använt mina kinaringar dvs, ställer sig på minsta bländaren direkt?!

/A.
 
Har hört att man kan tvinga bländaren på Canon, dvs ställa in den på låg bländare och sedan sätta på mellanringen, men vet ej om detta går med Nikon. Vill klart inte förstöra något.

Evigt tacksam för tips!

Andreas



På Canon fungerar det så att du kan ställa bländaren på tex F11, hålla in nedbländningsknappen och samtidigt ta bort objektivet. Då låser sig bländaren på F11 tills objektivet får ström nästa gång, dvs när du sätter tillbaka det på kameran.

Det är en metod som funkar, men den är inte speciellt praktisk och utan Live view så är den rent ut sagt omöjlig att använda sig av då sökaren blir mycket mörk.

Enklast och bäst är om du skaffar dig ett fast objektiv med bländare som du använder för att fota tillsammans med macroringarna. Zoomobjektiv brukar inte göra sig speciellt bra ihop med mellanringar.

Nikon har, vad jag vet, många äldre objektiv som har bländarring. Begagnat är det inga svårigheter att hitta Nikonobjektiv med bländarring till bra pris. Jag vet att det finns en hel del bra optik för små pengar, men som gammal Canonanvändare så finns det andra som vet bättre än mig hur begagnatmarknaden för äldre Nikonoptik ser ut.
 
Vik till en liten pappersbit och kila in mot bländarspaken på objektivet så kan du ställa bländaren i ett öppet läge. Använder själv den metoden då jag kör G-objektiv med en gammal Nikon lens scope converter.
 
Vik till en liten pappersbit och kila in mot bländarspaken på objektivet så kan du ställa bländaren i ett öppet läge. Använder själv den metoden då jag kör G-objektiv med en gammal Nikon lens scope converter.

Jag är nog för rädd om mina grejor för att göra det. Precis köpt ny kameran och 24-70 så vill gärna inte mixtra :). Du vet möjligtvis inte om det skulle funka med 24-70 och Nikon K-1?
 
Det är ifs mera att mixtra med kamera och objektiv att montera "billiga mellanringar från Kina" än att låsa bländarspaken med ett vikt papper. Om en metallbit från Kina är felaktigt tillverkad kan de ge riktiga skador både på hus och objektiv.

Här har du beskrivning på hur man låser bländarspaken i öppet läge (även om man här använt en liten plastbit istf vikt papper) http://nikonrumors.com/2011/10/20/h...-microscope-nikon-lens-scope-converters.aspx/

Spaken är fjäderbelastad så det går även låsa i annat lägen än helt öppet med en mindre plast-, eller pappersbit.

Ingen mellanring från Nikon fungerar korrekt med G-objektiv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.