Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro med Sigma telezoom eller med Canon 50/1,8 plus försättslinser?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Hej,

Planerar att under våren köpa en 350D och dessutom ett par objektiv. Har "bestämt mig" för kitoptiken trots de skiftande omdömen den får här i forumet. Har också "bestämt mig" för Canon 50/1,8. Frågan är bara vad jag med min högst begränsade budget dessutom ska lägga i kameraväskan. En telezoom vore ju kul, likaså nån möjlighet till makrofotografering. Funderar på Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Macro Super, vars fuskmakroegenskaper enl här på FS upplagda bilder nog skulle räcka för mina behov, men jag funderar också på att vänta med såväl tele- som makroobjektiv och i stället komplettera min 50/1,8 med försättslins (-er). Vilka i så fall? +1, +2, +3 eller +4? Nån som har synpunkter på mitt resonemang?

//Anders

Hej

På systemkamror brukar man ha mellanringar istället för att komma närmare.

Dessa kan du då använda på alla dina objektiv.

Vet dock inte hur det ställer sig med S objektiven o mellanringar, dvs om kitobjektivet passar på en mellanring.

Dessa säljs ofta i kit om 3 st med olika längd (i mm).

Cyberphoto har Solignors som jag har haft.

Ja, men med mellanringar förlorar jag väl ljus på ett helt annat sätt än jag gör med försättslinser? Fast jag kanske inte förlorar så mkt kvalitetsmässigt som jag gör med försättslinser...
Funderar Anders

Här finns info om makrofoto.
http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm

Med ett 50mm och en +4-lins blir avbildningsskalan 0.2, dvs makro 1:5.

m = D*f/1000 = 4*50/1000 = 0.2

Vill du ha större avbildningsskala krävs längre brännvidder.

Detta är ungefär makro 1:5.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/418452.htm?set=lp
Jag plåtade med ett 135/2.8 och en +2-lins.

Med ett 50/1.8 och en 4-lins bör det bli ungefär likadant. Arbetsavståndet blir dock kortare. Å andra sidan kan skärpedjupet bli läckert kort med bl 1.8. :)

Tack Monica!
Att döma av den bild du länkade till bör det funka för mina behov med en 50 mm och en +4 lins. Hmmm... får se hur det blir!
//Anders

Ja, det var kort! Använde du bländare 1,8? Har du exempelbilder där du bländat ner också? Det är ju inte alltid kort skärpedjup är önskvärt... :)
//Anders

WFS) (Graylingman skrev:
Ja, det var kort! Använde du bländare 1,8? Har du exempelbilder där du bländat ner också? Det är ju inte alltid kort skärpedjup är önskvärt... :)
//Anders

Nej tyvärr, jag plåtar för det mesta med största bländare.

Men jag kan ju roa mig med att ge mig ut med 55:an och +4-linsen och testa olika bländare.
Ont om jobbtimmar för tillfället så jag är leeeedig. :)

Ja, vill du göra det så vore det ju verkligen snällt. Ingen brådska dock, jag lär inte slå till än på ett tag. Måste käka havregrynsgröt nån månad till innan pengarna finns :)
//Anders

Jo, det var ju väldigt fina bilder... med kort skärpedjup :) Men, som sagt, jag är lite nyfiken på bilder med större skärpedjup också.

Bönor och linser... :)
//Anders

Just nu käkar jag fiskpinnar i korvbröd. Lite creme fraiche med pressad vitlök funkar bra att klicka över.

mohei skrev:
Just nu käkar jag fiskpinnar i korvbröd. Lite creme fraiche med pressad vitlök funkar bra att klicka över.
Det lät gott! Då kanske det kommer några makromatbilder från dig så småningom då? ;o)

Själv har jag också ätit specialare - korv med korvbröd och pulvermos. Det går det också! :eek:)

:: Susanne ::

Kunde inte vänta tills i morgon så jag plåtade en krukväxt med 55mm och en +4-lins. ISO 1600.

Bl 1.8, 1/125s

Bilagor

• 1.8.jpg
    1.8.jpg
    51.9 KB · Visningar: 128
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar