Annons

Makro med Sigma 70mm - DOF känns fel

Produkter
(logga in för att koppla)

exzrael

Aktiv medlem
Köpte ett Sigma 70 EX DG f/2.8 Macro till min Nikon D700 och genast när jag började fotografera makro så kändes det fel. Här under är en bild från Flickr som jag komponerat ihop med f/4.8, 8, 16 och 40 vid 1:1.1. Fronten på objektivet är bara några centimeter från objektet och Pucko-behållaren bakom är exakt 17 centimeter från huvudet. Fokus ligger på skallens näsa.

Jag är visserligen helt nybörjare på makro - men borde det inte vara större skillnad på f/4.8 och f/40 än vad bilderna visar? Och objektivet är ett fast f/2.8, så varför kan jag bara få den bländaren vid 1:5 och inte 1:1?

Tacksam för svar från er kunniga besökare. Hoppas på att det är mina kunskaper som är få och inte objektivet som är dåligt.

http://www.flickr.com/photos/danielhaaf/6654258053/
 
Det här med att maxbländaren blir mindre på höga förstoringsgrader är helt normalt hos många macroobjektiv. Det har att göra med brännvidden förändras något med fokusavståndet, det ger ingen effekt på bländaren förrän på mycket nära håll så på andra än macro märks det inte.

På Nikonkameror kan man se att bländaren förändras medan Canon visar f/2,8 hela vägen in, därför är det många som tror att det bara är Nikon som har det problemet.
 
Nu har jag sett lite på bilden också och jag tycker inte det är så förvånande. Skärpedjupet blir extremt kort på så nära håll och det är svårt att blända ned tillräckligt.

Titta på boken i bokehn ( ;-), se hur mycket skarpare den blir på de mindre bländarna. Det är rätt stor skillnad ändå, även om den inte är i närheten av att vara skarp någon gång.
 
Det här med att maxbländaren blir mindre på höga förstoringsgrader är helt normalt hos många macroobjektiv. Det har att göra med brännvidden förändras något med fokusavståndet, det ger ingen effekt på bländaren förrän på mycket nära håll så på andra än macro märks det inte.