Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro med projektorobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag blev inspirerad av Olle Bjernulfs fina bilder han gjort med ett billigt, dåligt softfokusobjektiv (Sima 100mm), och tänkte testa om det inte gick att göra något liknande med ett 30 år gammalt diaprojektorobjektiv.

Min gamla icke fungerande projektor var utrustad med ett Isco-Göttingen Projar 100 mm (okänd ljusstyrka), och med hjälp av lite tejp passade det bra ihop med en toarulle.

Jag har bara testat det inomhus med blixt än så länge (genom att hålla toarullen i bajonettfattningen på kameran), och det visade sig vara klart skarpare än Olles softfokus ... Här är ett exempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=493500

Eftersom objektivet var "för bra" ska jag nog i stället göra något slags variant av LensBaby av det - några förslag på konstruktion, någon?

Så här ser det ut just nu:

Bilagor

• dassmakro.jpg
    dassmakro.jpg
    48.9 KB · Visningar: 513
Lite allmänt om att göra egen lensbaby:

Använd kameralocket som objektivfäste. Den har redan perfekt bajonett och plast är lätt att göra hål i.

Hitta lämpligt bälgmaterial. Gummidamasker från bilar till exempel. Svart sopsäck funkar i värsta fall.

Hitta lämplig optik. Luppar, plastlinser, förstoringsoptik etc. Innan du börjar montera ihop allt, kolla så det går att fokusera på oändligt med det. Håll upp optiken/linsen framför kamerans spegel och för optiken mot kameran. Kan du få saker långt bort att bli skarpa utan att optiken är inne i spegelhuset, så borde det fungera. Notera avståndet ungefär, så att du inte har för mycket bälg sen. Tänk på att locket tar en del plats.

Rekommenderar förstoringsoptik på 75mm. Vet en som försökt med 50mm och det funkade inte. Luppar och allt möjligt funkar också, men kolla först.

Min Meopta Belar 75/4.5 under uppbyggnad kan du se HÄR

Själva "röret" på mitt projektorobjektiv är ju som synes ganska långt, men kan kapas 4-5 centimeter.

Gummidamasken du använt ser intressant ut - tror du Biltema har något i den stilen? Och en sak till - hur katten fäster man lämpligen damasken i kameralocket?

Det finns ju också flexibla rör som behåller formen (typ dammsugarslang fast av metall), men jag vet inte var man får tag på sådana. Ett sådant är förmodligen lättare att kontrollera - särskilt med kameran på stativ - än en gummidamask.

En annan variant kanske skulle vara en s.k. svanhals med klämmor i båda ändarna. En fästes i stativet och en i objektivet.

Tänk på att justeringar under fokuseringen handlar om millimetrar. Lägg sen på tilt och åter finjustering för fokus.

Bälgen måste vara flexibel bakåt och framåt. Metall eller hård tub, även om den är flexibel i sidled kan bli problematiskt.

Jag har limmat min bälg på locket, men jag hade tur eftersom den har en platt yta i ena änden. Den råkar dessutom passa EOS-hålet perfekt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar