Annons

Makro med oskarp bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

Pamsan

Aktiv medlem
(utlandsk dator)

Jag vill borja fota makro, sadana bilder dar bakgrunden blir riktigt oskarp. Med vad far jag bast resultat?
Jag har en vanlig systemkamera (ej digital) som jag tror blir bast, en minolta, men jag har aven en canon a75.

MVH Pamela
 
Räcker nog med att du tar kort på ganska nära håll. Kör med så stor bländaröppning som möjligt så blir bakgrunden suddigast. Dvs... om du har en inställning för bländare så skall den ha så lågt nummer som möjligt.
 
Det finns två sätt, mellanringar och närbildslinser. Det bästa sättet är att använda mellanringar men om man bara inte har tillgång till en systemkamera med utvytbara objektiv fungerar också närbildslinser men detta rekomenderar jag inte. Ju större mellanring desto större makro effekt och desto mindre skärpedjup. Oskarp bakgrund är inget problem. Problemet är att få tillräckligt skärpedjup för motivet.
/pär
 
Problemet brukar ju iregel vara att få tillräckligt med skärpedjup. Det rör sig ofta om millimet vid makrofotografering. Ganska svårt motivområde. Skala 1:1-1:2. Ett stabilt stativ och macrotele 90-105mm är en bra kombination för de flesta makromotiv.
 
Macro

Det är väldigt bra om du har ett macroobjektiv också använder du största möjliga bländare för att få så oskarp bakgrund som möjligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.