Annons

Makro med DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Sabud

Aktiv medlem
Kan inte bortse från att ju längre tiden lider desto närmare kommer man en bättre digital kamera.

Då mitt största intresse är makrofotografering blir jag dock lite konfunderad över att DSLR från Nikon och Canon med prismasökare saknar möjlighet att byta fokuseringsskivor montera specialsökare med vinklar, luppar etc. (eller har jag missat något).

Tror dock att den elektroniska sökaren på sikt kommer att ta över och då försvinner problemet helt

Har även en del böcker i ämnet men ingen där man använt DSLR.

Så frågan får bli!

Är dagens DSLR mindre lämplig för professionell
makrofotografering jämfört med de främsta analoga/manuella

Till exempel Nikons F3HP/F4
 
Njaaaa.. Både EOS 1D och EOS 1Ds (som bygger på EOS 1V har utbytbara mattskivor (9 st). Naturligtvis passar vinkelsökaren Angel finder C även på dessa modeller.

Den elektroniska sökaren kommer INTE att ta över inom DSLR.. varför skulle den det? Det är ju det hela konceptet med en SLR bygger på.

Så mitt svar är Nej nej nej och åter nej. De är precislika bra lämpade som de främsta analoga/manuella kamerahusen.
 
Jeppe skrev:

Den elektroniska sökaren kommer INTE att ta över inom DSLR.. varför skulle den det? Det är ju det hela konceptet med en SLR bygger på.

Varför skulle den INTE ta över? Jag är tämligen säker på att den elektroniska sökaren kommer att ta över, kanske inte inom den närmaste framtiden, men när de elektroniska sökarna blir tillräckligt bra för proffsbruk finns inga orsaker att hänga kvar vid den optiska sökaren.

Det finns många fördelar med en elektronisk sökare på en DSLR (eller rättare sagt digitalkamera med utbytbar optik): Avsaknaden av spegel kunde ge kortare responstid och minska vibrationerna, 100% visning i sökaren vore enkelt även på billigare modeller, man kunde införa automatisk sjustering av sökarens ljusstyrka vid skärpedjupskontroll, det vore möjligt att överlagra information som tex varningar för utfrätta områden i sökaren etc etc. Det kommer dessutom sannolikt att i framtiden bli billigare att bygga en bra elektronisk sökare än en bra optisk. Kostnaden för elektronik sjunker kontinuerligt medan kostnaden för optik har legat förhållandevis stilla under många decennier.

/Martin
 
Så länge den display du tittar på i sökaren har lägre upplösning en kamerans bildsensor har den för låg upplösning.

Okej, riktigt så mycket kanske inte behövs, men bra mycket mer än vad som finns idag. "Elektroniska sökare" (vilket egentligen är precis samma sak som displayen på baksidan av kameran, men aningen mindre) idag är alldeles för dåliga för att duga till manuell fokusering eller skärpedjupskontroll. Sökaren kanske inte kräver 5-10 megapixel för att bli användbar, men åtminstone 1-2. Och frågan är om det någonsin kommer bli kostnadseffektivt (eller ens möjligt) att bygga sådana sökare.
 
Jag ser två nackdelar till med en elektronisk slutare, som gör att jag inte tror att de kommer att slå igenom:

:: Den drar ström när man ska se något i den. Och rätt mycket ström dessutom.

:: Slutaren måste vara öppen när man ska se något. Det innebär att sensorn mycket snabbare kommer att bli dammig.
 
stäck skrev:
Sökaren kanske inte kräver 5-10 megapixel för att bli användbar, men åtminstone 1-2. Och frågan är om det någonsin kommer bli kostnadseffektivt (eller ens möjligt) att bygga sådana sökare.

Naturligtvis kommer det bli kostnadseffektivt. Kanske inte inom den närmaste framtiden som sagt, men antagligen inom en inte allt för avlägsen framtid (om vi pratar 1 eller 10 år låter jag vara osagt). Utveckligen går som bekant framåt och har man lärt sig något av de senaste decenniernas teknikutveckling ska man nog aldrig säga aldrig!

/Martin
 
Jag tror också att elektronisk sökare kommer att ta över så småningom, av samma skäl som Martin. Ytterligare ett argument för att skippa spegeln är att man får större frihet att designa bra objektiv, framförallt vidvinkliga brännvidder. Dagens SLR-vidvinklar är optiska kompromisser p.g.a. att spegeln stjäl så mycket utrymme.
 
Jag jobbar med elektronisk sökare på min Dimage 7i och med en vanlig optisk sökare i min analoga kamera. Jag varvar användandet av dom hela tiden när jag är ute. Jag gillar dom båda två, och har alltid båda i min kameraväska.

Visst har man en skarpare tydligare bild i en optisk sökare.

Jag utgår från att elektroniska sökare kommer att bli bättre och bättre varefter utvecklingen går framåt, men redan den elektroniska jag har idag fungerar utmärkt för att göra skarpa makrobilder.

Vid sidan av vad som nämnts ovan har ju den digitala sökaren fördelen att den faktiskt kan visa den färdigexponerade bilden redan innan man tar den.

Det är svårt att sia om framtiden, men jag vill inte kategoriskt utesluta att elektroniska sökare tar över när de väl kommit upp i snabbhet. Den bristande snabbheten i dem är det jag ser som ett större problem idag än bildkvaliten. Men utvecklingen rasar ju på, så vem törs sia....
 
Senast ändrad:
EOS1D/1Ds, där ser man! Tänk att man måste upp i den prisklassen för att få tillgång till en vinkelsökar.

Då måste man väl nästan dra slutsatsen att för oss amatörer med förkärlek till makrofotografi
är konsument DSLR som 10D, D100, *istD, etc. inte tillräckligt `systemiga´ för jobbet.

Jag tillhör de som tror att inom 3-4 år kommer någon av de lite mer`tekniskt otraditionella´ (Sony eller Minolta) att ta fram elektroniska sökare som ytterligare på lite sikt förpassar den gamla tekniken till stenåldern.

Till det inträffar så får det kanske bli en A1:a att öva på.
 
Luppsökare med stor förstoring och dylikt går ju inte att montera på något digitalt hus i dagsläget. Men å andra sidan har ju de som kör Canon alltid klarat sig utan det.
 
jimh skrev:
Luppsökare med stor förstoring och dylikt går ju inte att montera på något digitalt hus i dagsläget.

Om man absolut nödvändigtvis behöver en dedikerad luppsökare kunde man ju titta på någon av Kodakmodellerna som bygger på Nikon F5, de borde ju ta alla sökare som F5 tar.

/Martin
 
Stephan: Nej nej.. alltså.. vinkelsökaren passar till alla EOS-modeller. Men utbytbara masskivor har bara 1D/Ds om vi snackar DSLR.

T.ex. så har ju inte EOS 30/33 utbytbara mattskivor, utan du mååste i dagsläget upp till EOS 3 för att få den funktionen (av de modeller som produceras idag).
 
Tack Jesper! Då var det utrett.

Har hittat något kallat Angle finder B i EOS 5 manualen. Borde vara den.
 
Angel Finder B är den lite äldre modellen. Kan med lite letande hittas begagnad. Annars är det C-modellen som gäller (passar även på EOS 5)
 
Angle finder C är väl den som gäller i dagsläget, och jag har för mig att den levereras med både ED och EC fästningar för kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.