Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro i PS7, USM, kurvor, blanda kanaler, bildstrl o s v

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Vill effektivisera hanteringen av ett antal bilder och har några frågor jag skulle bli glad om någon kunde svara på.

1. Det jag vill göra är att:

-ev beskära bilden,
-justera nivåer/kurvor,
-ev göra bilden s/v m h a "blanda kanaler",
-ändra bildstorlek,
-anv USM
-lägga på ram
-o s v

Makrot ska stoppa vid ovanstående funktioner, men jag ska kunna välja att inte applicera exvis USM.

Har läst i "hjälpen" och några inlägg här, men får inte riktigt till det.

Lägger in stopp enl instruktion, men får det inte att funka t ex vid USM. Samma inställningar som användes när makrot spelades in används (kan ju ändras också), men om jag inte vill att USM ska appliceras ö h t har jag tryckt "avbryt" och då stannar hela makrot. Hur ska jag göra för att kunna välja att inte använda just den funktion som makrot stannar vid. Makrot ska bara hoppa vidare till nästa stopp.

(Är det helt enkelt så att jag måste sätta USM till 0% och trycka OK, när den dialogrutan öppnas..? Eller finns det något annat sätt att ignorera stoppet utan att makrot avbryts?)

2. Om jag i makrot vill lägga in t ex namn i nedre högra hörnet på såväl liggande som stående bilder, hur gör jag då? Jag får inte till det. På stående bilder hamnar texten rätt, men på liggande bilder alldeles för långt in mot mitten (vid samma "position" som på den stående bilden)...eller tvärtom.

3. Om jag vill lägga in ett stopp där jag kan välja att göra justeringar som inte finns i makrot, helt specifika för just den bilden, och sedan fortsätta makrot där det pausades. Hur gör jag då?

Tacksam för tips!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.