Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Magnifika Landskapsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
Jag sitter nu på tåget från Skåne och skall upp norr om Östersund på en fiske resa och funderar lite.
Det kommer att fotograferas i massor & flugfiskas men det jag undrar är hur jag skall få dom magnifika landskapsbilder som man önskar. Vet att man skall ha ND filter mm på dagen men om man inte sitter med sådan utrustning hur skall man då gå till väga.
Det som är packat i foto nväskan är en 5D, 17-40/4 L & 70-200/4 L.
Är detta allt man behöver får att fånga den vackra naturen där uppe?

Önskar gärna lite tips på hur jag skall plåta för att ge den vackra svenska naturen rätt avbildning.
/seb

Du har allt du behöver för fantastiska bilder. Att alltid köra med ND-filter på dagen ser jag inte någon poäng med.

Jag äskar polarisationsfilter. Tar bort störande reflexer.

Det har jag faktiskt med mig men det som är lite pinsamt är att jag ej riktigt har kommit underfun med mitt.
Filtret är 2 glas och det yttre kan man snurra men har ännu ej sett någon större förändring av bilderna.
Men detta beror väl på fel handhavande.
/s

Polfilter består av två glasskivor med en (linjärt filter) eller två (cirkulärt filter) plastfolier emellan. När du vrider på filtret vrider du på hela "paketet". Om du tittar i sökaren samtidigt så ser du att reflexer i ickemetalliska ytor försvinner mer eller mindre. Även blå himmel blir mörkare blå när du använder filtret. Du ser även här i sökaren när du fått "lagom" effekt. Störst effekt när du fotar blå himmel får du om solen lyser från sidan. Vid mot- och medljus blir effekten mindre.

Olle

Det har jag faktiskt med mig men det som är lite pinsamt är att jag ej riktigt har kommit underfun med mitt.
Filtret är 2 glas och det yttre kan man snurra men har ännu ej sett någon större förändring av bilderna.
Men detta beror väl på fel handhavande.
/s

För att få maximal effekt med ett polfilter skall solljuset komma från sidan - rent med- eller motljus fungerar inte. Skruva på filtret, ställ dig med solen i sidan och vrid på den rörliga delen medan du kollar i sökaren. Effekten brukar vara störst på himmel och grönska.

Torsten Ståhlberg har skrivit mer om detta här på sidan:
http://www.fotosidan.se/cldoc/2000.htm

EDIT: Olle hann före... :)

Polfilter består av två glasskivor med en (linjärt filter) eller två (cirkulärt filter) plastfolier emellan. När du vrider på filtret vrider du på hela "paketet". Om du tittar i sökaren samtidigt så ser du att reflexer i ickemetalliska ytor försvinner mer eller mindre. Även blå himmel blir mörkare blå när du använder filtret. Du ser även här i sökaren när du fått "lagom" effekt. Störst effekt när du fotar blå himmel får du om solen lyser från sidan. Vid mot- och medljus blir effekten mindre.

Olle

tack skall du ha!

Ett bra tips är också att inte bry dig om kameran mitt på dagen.. fotografera tiiiidig morgon, eller sent på kvällen.. ljuset är så mycket bättre då

Så det ni menar är att så länga man tänker på vart solen håller sig, detta gäller ju även utan filtret så skall man kunna få trevliga bilder?
Det gäller i första hand när du vill ha den blå himlen mörkare blå. Himlen blir mörkast i 90 grader från solen. Det är av den anledningen som en del inte rekommenderar att man använder polfilter med mycket vidvinkliga objektiv. Då får man kanske med en mycket stor del av himlen på bilden och färgen kan varierar mellan ljust och mörkt blå.

Men för effekten att minska reflexer i ickemetalliska ytor behöver du inte bry dig så mycket om solen. Det fungerar lika bra mulna dagar. Även om du inte har en aning om var solen befinner sig.

Olle

Jag tror inte det hänger så fruktansvärt mycket på utrustningen eller vilket filter man har på. I så fall skulle det finnas ett "magnifika landskaps-filter" att skruva fast på kameran. Ratten med olika kamerainställningar brukar i och för sig ha en landkskaps-motiv-symbol med det är inte tricket heller.

Jag skulle tro att första förutsättningen för att ta magnifika landskapsbilder är att det finns ett magnifikt landskap att fotografera av. Utan det spricker liksom själva konseptet. Dit du skall åka borde det finnas mycket spännande motiv och bra förutsättningar.

Det andra tricket är att fundera både en och två gånger varför man faktiskt tar bilden. Det måste finnas en grej i bilden som är huvudmotiv även vid landskapsfotografering. Magnifika landskap blir sällan lika magnifika på bild som när man var där. En landskapsbild behöver en förgrund, en "mellangrund" (vad heter det egentligen?) och en bakgrund, där jag tycker förgrunden är nästan det som bord prioriteras mest om man måste välja bort nått. Ett staket, ett träd/buske, rötter, en sten etc i förgrunden ger djup i bilden. Ett huvudmotiv i bilden ger ett skäl till varför bilden är tagen. Se upp så man inte får "hinder i bilden" till vänster i bilden, som tex en trädstam till vänster hindrar ögat att bjudas in i bilden. Leta bra lägen, leta bra vinklar, försök skapa komposion i bilden, ha svar på frågan varför du tog bilden. Till detta behöver man ingen värstingkamera eller smarta filter. Om ni skall fiska så varför inte ta bilder på dem som fiskar med de magnifika vyerna i bakgrunden? Ta bilder på kompisarna, på fångsten, på lägerelden etc. Det är det bekanskapskretsen tycker är intresant att titta på i efterhand i alla fall.

Har man vidvinkellinser var det nyss lite kul tips på titelsidan av fotosidan.

Molnfritt är skittrist i bilder, men svårt att påverka. Dåligt väder är bra fotoväder tycker jag. Tidigare inlägg talar om morgon- resp kvällsljuset är att föredra framför mitt på dagen. Det är sant, men vad skall man göra resten av dagen? Motljus kan vara kul i bland, solstrimmor är spännande. Morgondis är kul. Själv tycker jag vykortsbilder är jättetrista.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar