Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Magentastick med Spyder2

Produkter
(logga in för att koppla)

carlén

Aktiv medlem
Jag har köpt Spyder2, version 2.2, för att kalibrera min CRT-skärm, hp 72. 6500 Kelvin och gamma 2,2. Färgerna blir konstiga med för mycket magenta, hävdar jag. Färgsticket motsvarar 6 steg i den gröna kanalen. Detta baserar jag på en jämförelse med ett antal icke korrigerade kopior, som jag låtit Crimson göra.
Då jag ber om support från tillverkaren ColorVision, får jag svaret att kopiorna inte skall betraktas i dagsljus utan i ett ljus med en temperatur av 6500 Kelvin, för att jämförelsen skall bli korrekt.
Detta låter märkligt i mina öron. Jag ser ju samtidigt hur konstiga färger jag får i InternetExplorer, och då särskilt hudtonerna.
Någon annan som har liknande erfarenheter?
 
Är din skärm gammal eller av billigare kvalitet ?
Svaret kanske ligger där, prova att kalibrera en kompis skärm och se om det ger samma resultat på den.

Själv tyckte jag att jag fick ett gul-grönt stick på min skärm när jag kalibrerade den, men det är nog därför jag var så van att titta på skärmen i 9600 K, det ger ju ett markant blåstick istället.

Hursomhelst så blir då mina bilder lika som på skärmen, men för att se om det blir lika så måste man titta på bilderna under samma belysning som när du kalibrerade skärmen.

För att kunna göra det så behöver man en ljusbox som belyser bilden i 6500 k, i allafall om man sitter under vanlig rumsbelysning, då kan du se bilden upplyst precis som den är på skärmen.

kent.
 
Min Spyder 2 fungerar perfekt.

Vad betraktar du i för ljus. Lämpligt om du inte har en dagljuslampa med 5000 kelvin är att du har iaf en halogenlampa. Har du vanlig skrivbordsbelysning med lysrör eller annat floruscerande ljus så kan det dra väldigt åt magenta eller grönt. Eller är det på skärmen färgerna går åt skogen.

Har du följt alla beskrivningar och tagit bort det blå-gröna färgfiltret framför spydern?
 
Damocles skrev:
Min Spyder 2 fungerar perfekt.

Vad betraktar du i för ljus. Lämpligt om du inte har en dagljuslampa med 5000 kelvin är att du har iaf en halogenlampa. Har du vanlig skrivbordsbelysning med lysrör eller annat floruscerande ljus så kan det dra väldigt åt magenta eller grönt. Eller är det på skärmen färgerna går åt skogen.

Har du följt alla beskrivningar och tagit bort det blå-gröna färgfiltret framför spydern?

kolla med en annan spyder, själv har jag 3 st som inte visar samma värde.
Spyder är ojämna samt kan vara behäftade med felaktigheter.
Mikael
 
Antar att du menar Spyder 2 fast du skriver Spyder. Rätt stor skillnad mellan de två.

Nu har jag ingen annan spyder 2 att kolla med, men så länge min fungerar som den ska så finns det ingen anledning att göra det. Det enda vettiga är att ta fasta på de vanligaste felkällorna så Björn kan kolla om det är någon av dem eller om kan vara vettigt att byta ut hårdvaran.
 
Damocles skrev:
Antar att du menar Spyder 2 fast du skriver Spyder. Rätt stor skillnad mellan de två.

Nu har jag ingen annan spyder 2 att kolla med, men så länge min fungerar som den ska så finns det ingen anledning att göra det. Det enda vettiga är att ta fasta på de vanligaste felkällorna så Björn kan kolla om det är någon av dem eller om kan vara vettigt att byta ut hårdvaran.

Jag har haft spyder sedan den kom, även träffat gänget bakom företaget.
Oavsett modell så är de ojämna även så senaste modell . Detta betyder att om du mäter upp skärmen och profilerar den så kan du få märkliga resultat eftersom du förutsätter att den skall fungera korrekt. En kollega bytte sin Spyder 2 pga felaktiga värden vid uppmätning. Den andra Spyder 2 fungerade betydligt bättre och har även jämförts resultatsmässigt mot Binuscan och EyeOne2.
Jag säger inte att detta är orsaken till ovan nämda problem, men det kan vara orsaken
Mikael
 
Senast ändrad:
Zoso skrev:
Är din skärm gammal eller av billigare kvalitet ?



Ja, min skärm är fem år gammal och av billigare kvalitét. Jag tycker ändå att Spyder2 borde ge ett bättre resultat än Adobe Gamma, vilket inte är fallet i nuläget.
 
Damocles skrev:
Min Spyder 2 fungerar perfekt.

Vad betraktar du i för ljus. Lämpligt om du inte har en dagljuslampa med 5000 kelvin är att du har iaf en halogenlampa. Har du vanlig skrivbordsbelysning med lysrör eller annat floruscerande ljus så kan det dra väldigt åt magenta eller grönt.


Jag jämför kopiorna när de betraktas i dagsljus.
Är det verkligen rimligt att kräva att de betraktas med speciallampa för att få lika färgåtergivning?
 
Damocles skrev:
Antar att du menar Spyder 2 fast du skriver Spyder. Rätt stor skillnad mellan de två.


Jag menar Spyder2 och jag skriver Spyder2. Versionen är 2.2.
Tack i alla fall så mycket för era givande inlägg.
Jag överväger att returnera hela paketet. ColorVision låter mig själv betala returfrakten och erbjuder ingen garanti som ger pengarna tillbaka. Endast utbytt eller reparerad vara utlovas.
 
Spyder fungerar väl när den fungerar, den är inte bäst, men relativt billig.

Jag hade valt Eye One 2 istället.

Att du får till din skärm med visuell inställning med hjälp av gamma verktyget och RGB inställningarna tyder på att skärmen inte är helt kass.
Det är alltid svårare att profilera skärmen i 5000k , det kräver mycket av skärm och grafikkort. Problemet är att trycka upp vithetsvärdet så att vitt ser ut som pappersvitt.

tidigare rek 6500K idag är det fullt möjligt att få bra resultat på 5000k med ett antal skärmar vilker iso standarden rekommenderar om man skall bedömma bild inför tryck.

Skall du bedömma en utskriven bild (utifrån skärmens färgåtergivning) så skall den ses i samma färgtemperatur som din skärm är kalibrerad och profilerad efter. Tex 5000k, 6500k

Mikael
 
Senast ändrad:
Damocles skrev:
Min Spyder 2 fungerar perfekt.

Har du följt alla beskrivningar och tagit bort det blå-gröna färgfiltret framför spydern?

Även jag har har problem med min Spyder2 och kontroll mot Crimsons testbilder.

Peter, Vad menar Du med att ta bort det blå-gröna färgfiltret?

Choke
 
Märker du samma fel på foton på internet?
Om kalibreringen är riktig borde väl åtminstone en majoritet av bilderna på webben se rätt ut.
Min privata reflektion.
 
Choke skrev:
Även jag har har problem med min Spyder2 och kontroll mot Crimsons testbilder.

Peter, Vad menar Du med att ta bort det blå-gröna färgfiltret?

Choke
Spyder 2 har ju ett färgfilter(yttersta plastbiten med hål som du trär på undersidan) som måste vara på om du använder en LCD, men avtaget om du använder en CRT. Iaf Spyder 2 Pro Studio versionen. Där visar programvaran även om du ska ha filtret på eller av beroende på vilken skärm du väljer.

Det är rätt enkelt att veta, kan du få sugkopparna att fästa har du tagit av filtret... ;)
 
Jag har också provat Spyder 2 - tydligt magentastick! Min gamla Spyder 1 fungerar bra men bara om jag kör OptiCAL prpgramvaran. Med PhotoCAL blev det inte bra.
 
Damocles skrev:

Det är rätt enkelt att veta, kan du få sugkopparna att fästa har du tagit av filtret... ;)

Fy f-n vad pinsamt. Du har ju helt rätt jag har gjort precis tvärtom. Har varit helt övertygad att plastbiten ska tas bort när jag kör på LCD-skärm. Tack Peter, nu ska jag förska göra rätt ikväll. Jag återkommer när jag kanske för en gångs skull gör något rätt:)

Björn jag har en Eizo L768.

Choke
 
Nu har jag kört om kalibreringen. Det gröna blir nu bättre men istället har jag tappat en del rött.
Fast nu känner jag mig väldigt osäker på hela processen. Jag gör ingen ändring i "Color Setting" utan där har jag "Adobe rgb". Sedan öppnar jag Crismon testbild och ändrar "View" "Proof setup" till Crimsons profil.
Innan jag gör detta är rött väldigt bra men inte grönt.

Tacksam om någon kan ge mig ett tips om vad som kan vara galet.

Choke
 
Jag skickade tillbaka min Spyder2 till Schwiez. Efter en månads väntan och fyra telefonsamtal fick jag till sist pengarna tillbaks. Har nu gått över till Gretagmacbeth Eye-one. Helt andra färger!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.