Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macroobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gullregn

Medlem
Hejsan!

Jag har en Sony a300 och tvâ objektiv, ett 18-70 (standard) och ett minolta 80-200.
Det som jag känner att jag söker är nog ett macroobjektiv, för jag är väldigt bred med det jag fotar, jag fotar bla hästar, macro, porträtt, lite landskap och lite artitektur.
Jag funderar pâ ett Sigma 70 mm 2,8, vad tror ni om det? Jag har ganska begränsad budget, runt 4000 är nog allt jag kan ge, plus att jag är i Frankrike (ska vara här till juli) just nu, sâ jag kan inte direkt köpa begagnat. Men dâ till min egentliga frâga? med ett macroobjektiv som detta, kan man fota annat med det ocksâ? jag har aldrig haft chansen att testa ett macroobjektiv förut, det är därför jag frâgar. För jag brukar ofta gâ ut pâ lite spontana promenader dâ jag fotar allt mellan himmel och jord, bokstavligen, och jag tycker inte sâ mycket om att bära med mig hela fotoväskan dâ, utan vill gärna bara ha med mig ett objektiv, även om jag kan bli lite begränsad av det.
Men kan man t.ex. fota proträtt eller kanske lite natur med ett macroobjektiv, eller är det bara närbilder som funkar?
 
Det är ett utmärkt objektiv och det fungerar utmärkt även till allmänt foto - dock kanske inte motorsport då focus är tämligen långsam i det.
 
Men dâ till min egentliga frâga? med ett macroobjektiv som detta, kan man fota annat med det ocksâ?

Självklart. Jag använder mitt makroobjektiv till det mesta, förutom rörliga motiv såsom sport. :p

Men jag vet inte om Tamron 90/2.8 Macro finns till Sony, om det gör det så ska (är) det vara det prisvärdaste makroobjektiv som finns.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.