ANNONS
Annons

Macroobjektiv under 5000:- ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Jag är sugen på att plåta insekter och andra små kryp. Frågade tidigare om mellanringar, bälgar och adaptrar men inser att det ger i praktiken rätt kassa bilder om man som jag är novis inom området. Så min fråga är vad ska jag satsa på? Har max 5000:- till förfogande. Blir extra tacksam för ditt svar om du talar utifrån egen erfarenhet dvs du har / haft ett sådant objektiv. Vad jag förstår är 50 resp. 60mm i kortaste laget? 105mm är förmodligen det jag har råd med? Helst vill man ju att avbildningen är 1:1.

MVH
Robert

Kika på Tamron SP 90/2.8 Di Macro 1:1.
Grymt skarp, ska tydligen vara den skarpaste Tamron gjort. Den fungerar också ypperligt som teleobjektiv på 300D (motsv 145mm på småbild)
Kostar runt 4000 kr.

Edit:
Nån hann före..
Men du har redan ett macro-objektiv?
Du kan kanske dessutom sätta ditt 50mm baklänges efter 90:an så får du ca 2:1 avbildning (90:50) 1.8:an ger ingen vinjettering, vet inte hur det blir med ditt sigma 50/2.8

Jag kan rekommendera sigma 105/2,8 som jag har mycket bra erfarenhet av. Jag gav 3795 när jag köpte mitt för nått år sen..
Det finns en del bilder i min portfolio och på www.smurfmolly.de/galleri som är tagna med det. Jag är riktigt förtjust i det. Autofokusen är lite trög å seg när man plåtar macro å andra sidan fokuserar jag oftast manuellt då.

*tipsa tipsa* /Malin

Jag hade tveklöst valt:

EF-S 60/2.8 USM Makro - € 50,00 Cashback direkt von Canon >> bei uns sofort lieferbar << 379 EUR

Från
http://www.ac-foto.com

3700:- inkl. frakt och därefter 450:- i "cashback"-rabatt.

Oslagbart.

Jo men är det inte ganska svårt att komma nära inpå med bara 60mm?
Annars låter det ju fint.

Jag skulle rekommendera Sigmas 105/2.8 som är likvärdigt. Jag prövade i en affär och jag tyckte att Sigmas kändes lite mer gediget och så var det snyggare. Prestandan är enligt många tester väldigt likvärdig.

Tamron 90mm om du vill ha en mycket prisvärd och ruskigt skarp makro. Jag har f/2,5-versionen.

Något av Canons makron om du behöver ett ännu gedignare objektiv. Knappast skarpare.

Sigma 150mm om du behöver lite mera arbetsavstånd.

Canon 300mm f/4 med mellanring om du behöver ännu mera arbetsavstånd.

Vivitar/Soligor/Cosina 100mm om du vill ha en skarp men plastig makro till lågt pris.

/Pontus

Men det är klart, har du 5000kr och vill lägga allt på ett makro skulle jag valt Canon EF 100/2,8 USM Macro eller Canon EF-S 60/2,8 USM Macro. Sannolikt den första, 100mm. Har inte använt den själv, men det verkar vara en skarp, välbyggd och trevlig glugg.

/Pontus

Pongu skrev:
Men det är klart, har du 5000kr och vill lägga allt på ett makro skulle jag valt Canon EF .

/Pontus

Har du inte insett att Canons objektiv inte passar på en Nikon?

Mitt tips är en ny Sigma 105:a eller en begagnad Nikkor 105:a, om du kan hitta någon. Fördelen med Nikonobjektivet är att det är kompakt eftersom motljusskydd inte behövs.

/Erik

Halloj govänner...

Har nu införskaffat ett Tamron 90mm F/2.8Di Macro 1:1 vilket jag trivs väldigt bra med.
Tack för all hjälp.

Vi ses!

Jag fick tag i en begagnad Nikkor 105/2,8D på FS annonstorg för 4500 kr...Nytt tycker jag dock att det för dyrt i förhållande till Tamron och Sigma. Men så finns Nikkor 60/2,8D också...Kortare arbetsavstånd än 105:an men det ska vara mycket bra.

Senast ändrad:
Ja, då återsår bara att tränga nära inpå de små sakerna i livet och njuta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar