Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macroobjektiv till EOS (Tamron vs Soligor)

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasNilsson

Aktiv medlem
Hej,
Tänkte införskaffa ett macroobjektiv till min EOS 300 och har en liten undran om märkesval.
På cyberphoto.se säljer de bl.a Soligor och Tamron men prisskillnaden är enorm, varför?
En Soligor 100/3.5 Macro kostar 1950kr medan en Tamron 90 SP 90/2.8 Macro kostar 4916 kr (finns även för 5900 om man föredrar man inte på Cyberphoto). Har förstått att Tamoron är bra men är verkligen Soligor så mycket sämre som priset indikerar?

Någon som har erfarenhet av Solingorobjektiv?

Deras vidvinklar är ju också ruskit billiga i jämförelse....

Jag såg att Scandinavian hade Tamrons manuella makrorör inne beggat för en dryg tusing nånting. Låter som ett fynd om någon vill ha ett makroobjektiv. Tillkommer gör iofs adapter för ens kamera, jag tror det var Contax som medföljde.

Jo, kvalitet kostar ;)
Nä men Tamron, Tokina och Sigma tillhör väl toppskiktet i piratklassen medans soligor, vivitar tillhör det undre.

Tamrons glugg finns inte manuell för EOS så det blir till att punga ut lite mer än någon tusenlapp för den (4600:- tror jag SP tar...), och jo den är värd varenda öre. Toppklassad i FOTO och knivskarp. Har du inte råd så tycker jag faktiskt att du skall spara ihop till en Tamron. Jag har inte prövat Soligor's makroobjektiv, men jag tror att det är att slänga pengarna i sjön mer eller mindre. Om jag har fel, så rätta mig någon...

/Ingo

Visst kostar kvalitet, men om man inte har "kvalitetspengar" kan Soligor vara ett alternativ. Jag har själv ett Soligor 70-210, 4,5-5,6, som jag är nöjd med. Rent optiskt är det helt ok, det jag kan säga redan nu efter inte allt för flitig användning i ungefär ett år är att rent mekaniskt är det kanske inte lysande. Men det är väldigt prisvärt och om det är toppkvalitet man är ute efter tittar man nog inte i Soligorsklassen ändå! det ända jag kan säga är att det fungerar bra för mig!

MvH Maria

helt ok

bade Soligors 19-35 och makro ska val vara helt ok. Har for mig jag laste nan test nanstans dar de konstaterade att vidvinkeln var optiskt minst lika bra som manga fasta gluggar pa motsvarande brannvidd. jag har sjalv vidvinkeln och ar nojd med den - aven om den kanns lite plastigt byggd. Det ar ingen brannvidd jag anvander sadar jatteofta sa jag tycker Soligoren ar ett juste alternativ.

e

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar