Annons

Macroobjektiv SEL90M28

Produkter
(logga in för att koppla)

Ichrimo

Medlem
Hej!

Jag undrar om någon här har erfarenhet av ovan nämnda objektiv, och hur prisvärt det egentligen är?
( http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SEL90M28 )

Jag ska egentligen enbart ha det till macrofoto, och undrar om det verkligen är värt runt 10 000:-. I dagsläget kombinerar jag standardobjektivet på min A5100 med mellanringar och förstoringslinser, vilket i regel ger mig ett bra resultat, men jag saknar den där "lilla extra", där jag exempelvis kan se fasetterna på insektsögon etc.

Tacksam för råd och åsikter!

Jag har detta objektiv och jag kan garantera att du inte kommer att bli besviken. Det är synnerligen skarptecknande men ger också en vacker oskärpa o de oskarpa partierna. Jag tycker också att det är smidigt med den främre ringen för manuell skärpeinställning, som också fungerar som omkopplare mellan AF och MF genom att skjuta den framåt eller bakåt.

Tillsammans med kameror utan inbyggd bildstabilisering är objektivets egna OSS guld värt.

Jag har även använt objektivet som tele och även här presterar det ypperligt. Se till exempel denna bild:

20150723-014.jpg

I originalupplösning är det så skarpt att jag nästan kan se mönstret på tapeterna i Turning Torso. Kolla också in de snygga stjärnorna från strålkastarna!

Tack för svar, Michael!
Får fundera på saken. Du har händelsevis inga exempel på macrobilder som du tagit med det?

Två bilder tagna strax efter köpet, båda obeskurna.

20150708-005.jpg
Detta är toppen på en dammig liten porslinsgroda med ett böste lysdioder i bakgrunden.

20150711-021.jpg
En blomma i trädgården .

Åh, tack för tipset om Japanphoto, Znutt!

Jag har dock beställt en Raynox DCR-250, får se hur pass långt det räcker för mina behov!

Ja, autofokus går ändå inte att använda för min del vid macrofotografering (jag påstår inte att det är omöjligt, och skickligare fotografer än jag lyckas säkert, men för egen del blir det fokusering genom att jag själv rör mig...).

Tack för din input, taz_k!

Två bilder tagna strax efter köpet, båda obeskurna.

Visa bilaga 140682
Detta är toppen på en dammig liten porslinsgroda med ett böste lysdioder i bakgrunden.

Tycker att bokhen var ganska så förfärlig (men det kanske bara är jag). Kika på de riktigt hemska kantiga lökringarna som lysdioderna ger.

Kanske är ett skarpt och fint objektiv på många andra sätt, men bokhen gillar jag verkligen inte.

Frågan är väl bara om jag skulle få ett resultat som är värt 10 000 gånger mer än det jag får idag, med befintlig utrustning? Kanske skulle kunna uppnå ett något längre skärpedjup, men frågan är om det är så enormt stor skillnad i detaljrikedom?

Nåväl, jag inväntar mitt Raynox, så får jag se hur det funkar för mig.

Bilagor

• snäcka.jpg
    snäcka.jpg
    65.6 KB · Visningar: 41
Borde vara dubbelt så dyrt med tanke på hur bra det är i förhållande till priset. Detta är en definitiv NO-Brainer Gå och köp. Du kommer bli glatt överraskad. Se mina bilder på Instagram @jorgentrued

Borde vara dubbelt så dyrt med tanke på hur bra det är i förhållande till priset. Detta är en definitiv NO-Brainer Gå och köp. Du kommer bli glatt överraskad. Se mina bilder på Instagram @jorgentrued

Tack för input!
Har fått mitt Raynox och är nöjd med det, det lilla jag har hunnit testa det.
Kör på det ett tag nu istället!

Kika gärna på mitt konto på Instagram @ichrimo

Var ute en snabbis I trädgården med A7 och SEL90M
Verkar funka bra
Bl 5.6

Bilagor

• DSC00220rawFS.jpg
    DSC00220rawFS.jpg
    133.3 KB · Visningar: 28
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar