Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macrofoto med ficklampa och hemmabyggd "softbox"

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag har nyligen trätt in i macrofotograferingens underbara värld. I och med detta upptäckte jag att det ofta råder en stor brist på ljus. Det finns massor av lösningar på denna brist, men de flesta kostar en hel del. Inspirerad av tråden "LED belysning vid Makro foto" gjorde jag lite tester ...

Då jag uteslutande plåtar digitalt i råformat nuförtiden tyckte jag att det borde gå att lösa enklare. Helt enkelt med en stark ficklampa och en liten "softbox". Det är säkerligen inte det minsta optimalt, då lampan inte lyser lika mycket på alla färger, men jag tyckte mitt lilla test gav ganska bra resultat.

Nedan kommer några bildexempel. Jag har justerat nivåer i PS, men inte ändrat något på färgbalansen från råbilderna. I och med att bilderna är tagna i mörker på ganska lång exponeringstid skulle det ju också gå att "måla över" skuggorna med lampan, men här försökte jag hålla lampan så stilla som möjligt.

Bild 1: Lampan med monterad softbox, bestående av en ASP Triad ficklampa och en vanlig matburk i plast. Lampan är på och belyst av en köksfläkt ...

Bilagor

• softbox.jpg
    softbox.jpg
    39.5 KB · Visningar: 600
Bild 2: Tja, blommor kan jag inte, men det här är belyst snett uppifrån.

Bilagor

• klase.jpg
    klase.jpg
    39.9 KB · Visningar: 592
Tulpan (eller något sånt) belyst framifrån.

Bilagor

• knopp_hard.jpg
    knopp_hard.jpg
    44.7 KB · Visningar: 600
Bild 4: Samma tulpan belyst bakifrån.

Bilagor

• knopp_mjuk.jpg
    knopp_mjuk.jpg
    38 KB · Visningar: 595
Bild 5: Annan liten rolig växt belyst från sidan.

Bilagor

• knoppar.jpg
    knoppar.jpg
    45.9 KB · Visningar: 624
Eftersom min "softbox" bara består av en plastburk med ett kryss skuret i mitten vore det kul att höra om någon annan fått till någon bra variant av detta. Själv tror jag att en mjölkvit plastglob vore den optimala bouncern för denna typ av ficklampa ...

AFE skrev:
I och med att bilderna är tagna i mörker på ganska lång exponeringstid skulle det ju också gå att "måla över" skuggorna med lampan, men här försökte jag hålla lampan så stilla som möjligt.

Testade för någon månad sedan att som du skriver att måla med en handhållen liten vanlig ficklampa. Hade en bukett tygpåskliljor stående på köksbordet som fick agera försöksobjekt. Jag belyste blommorna så att jag kunde ställa skärpan men överlät åt kameran att välja slutartid (13 sek), bländare valde jag själv (F/11). Tiden gjorde att det blev gott om tid att "måla" med lampan från olika vinklar. Fotograferade i råformat och har endast skärpt upp bilden något med oskarp mask.

Mvh / Peter

Bilagor

• mt9k0832.jpg
    mt9k0832.jpg
    24 KB · Visningar: 515
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar