Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macroblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

madsochmarja

Aktiv medlem
Hallo fråger ang. macro ringblixter.
Jag tar mycke porträtbilder och funderar på att köpa en ringblixt då tjejer värkar att Älska effekten av skuggfri hud, men min fråga går utt på om man kan använda en Macroringblixt med diffuser eller jag må investera i en profoto mycket dyr sak?
Har ni erfarenheter eller tips bliver jag jätteglad
Mads Alexander:)

En makro ringblixt är troligtvis alldeles för liten och svag för att du skall få effekten du eftersträvar.

tack jonas, dett var skitbra:)
Hoppas bara dom gör den till en blixt jag kan använda( har en k10d)

Senast ändrad:
Om det bara är skuggfrihet du vill åt, och inte de karakteristiska ögonreflexerna eller konturskuggorna som blir med ringblixt går det ju att ådstakomma med normala blixtar oxå.

Jo dett vet jag Per, men när jag fotar är jag oftas ensam med modellen och dett blir lite lättare med en ringblixt kopplat till kamran.
Jag är lite rörig när jag fotar och vill gerna prova på en massa olika saker, detta ger en ringblixt mig friheten till och vi kan springa rundt i skogen om dett er dett som faller mig ind:)

Jag är skeptisk till om den räcker till.
Det är ju ingen blixt utan en belysning.
Som du ser på siffrorna så har den ett lux på
1800 vid ett avstånd på 10cm och tappar till 250lux
på 30cm avstånd,du har med andra ord bara 13% kvar av luxen om du backar 20cm!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar