Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macrobälg till Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

bmw z3

Ny medlem
Hej!

Jag har köpt en macrobälg till min Nikon D90, men förstår inte hur den ska fungera, eftersom kameran inte får kontakt med linsen då bälgen sitter mellan dem.
Kameran visar "F--" när bälgen är på.
Instruktionerna är på något asiatiskt språk så den var ju oanvändbar.
Jag har sökt lite på internet, och jag får fram något om att exponeringen ska ställas in manuellt, men hur görs detta?

Tacksam för alla svar.

MVH
 
Vrid till M-läget, gissa på en slutartid, ta en bild och kolla histogrammet.
Sedan är det bara att justera.
 
Alltså, bälgen klarar inte av att överföra information mellan kameran och objektivet så du måste köra manuellt.
 
Det kan vara värt att veta att kitobjektiven, som 18-55 eller 18-105 inte är lämpliga att använda med bälg. Om det överhuvudtaget fungerar, så går det bara när de står på lång brännvidd. Det går inte heller att använda bälg med en vidvinkel.

Bäst fungerar objektiv med fast brännvidd, och helst symmetriska objektiv som Planar och liknande. Det går väldigt bra med gamla förstoringsobjektiv, som EL Nikkor eller Componon. En fördel med gamla manuella objektiv är att de har bländarring, så att man kan ställa ner bländaren. Objektiv av Tessar-typ funkar bäst om man vänder dem med baksidan mot motivet, exempelvis Componar eller Elmar.

Om man vill ha stor förstoring kan man använda ett vidvinkelobjektiv som monteras bakvänt.

Räkna med att exponeringstiderna blir långa om du inte använder blixt. När man drar ut objektivet minskar ljusstyrkan. Vid dubbelt utdrag är det två bländarsteg, Kamera och bälg måste monteras mycket stadigt och motivet vara helt stilla.
 
Hej!

Jag har köpt en macrobälg till min Nikon D90, men förstår inte hur den ska fungera, eftersom kameran inte får kontakt med linsen då bälgen sitter mellan dem.
Kameran visar "F--" när bälgen är på.
Instruktionerna är på något asiatiskt språk så den var ju oanvändbar.
Jag har sökt lite på internet, och jag får fram något om att exponeringen ska ställas in manuellt, men hur görs detta?

Tacksam för alla svar.

MVH

Du har köpt för billiga grejor, helt enkelt. Hade du lagt mera pengar hade du fått info om hur grejorna används...

Men, som sagt: allt manuellt, är det som gäller. G-objektiv ger bekymmer om du vill använda dem på annat än full bländare.

Per.
 
Du har köpt för billiga grejor, helt enkelt. Hade du lagt mera pengar hade du fått info om hur grejorna används...

JAG hade nog tyckt att det var värt en längre startsträcka när jag kan få en "kinabälg" för ett par hundra istället för att behöva lägga ett par tusen på en från Nikon. Sen tillverkar väl inte Nikon bälgar längre? Köper man begagnat är det ju inte alls säkert att det medföljer nån manual.
Det enda som är lite trist är att det inte verkar finnas billiga kinabälgar med tilt och shift. Hade jag fått en sådan för en femhundring hade jag köpt en på stört. Att betala nästan 10ggr det för en begagnad dylik från Nikon tilltalar inte riktigt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.