Annons

Macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mange717

Aktiv medlem
Försökte häromdagen fota en hummla som besökte blomma efter blomma...
Fick aldrig in en riktig bra skärpa, nån som har något tips!?
Bilden känns inte skarp på något sätt
Då stativet inte känns som en tillgång just i detta fallet!
Hoppas på svar!

/MvH Mange

Bilagor

• humla kopiera.jpg
    humla kopiera.jpg
    38.7 KB · Visningar: 530
Du får tänka på slutar tiderna. om du har ett 50mm macro så ha aldrig längre tid än 1/60s sen när det är på blommor så här så kan det ju vara även att blomman rör på sig vilket kan skapa rörelseoskärpa även det. Sedan när jag tittar på bildern ser det ut som välldigt kort skärpdjup samt att den ligger mitt på humlan och toppen på de spret som sticker upp.

Sen vet jag inte vilken bländare du har haft men om du använt lågt bländartal kanske det minsta för optiken kan det vara att den kanske inte presterar så bra där utan om du bländar upp ett eller två steg...

Jag provade att köra på manuell utan blixt, för att "snabba" på allt, det tar ju ofta sin lilla tid när man kör helt manuellt.

Jag har ett 20mm macro, vilket kan ge riktigt fina macron(ibland).

Men ja sak ge mig på o testa det där me mindre slutare, så får vi se hur det blir!
Men tack för tipsen!

//Mange

Det som du kan tänka på är att vid bländare 8-11 får du bästa prestandan från optiken (i överlag) Sedan då du här fotar lite utomhus där det kanske blåser testa då med en lite snabbare slutartid 60-**->

Då lär du få så bra skärpa som möjligt men skärp djupet vet kanske blir lite stort men då vet du grunden.

Kan du skriva hela namnet på optiken (Namn bränvid/bländare m.m.) Så kan man lättare förklara

Jag har en cybershot 717.
Optiken heter Carl Zeiss(stavas väl så)
Slutar upp till 30 sec, bländare f2-f8 tror jag!

Vore jätte tacksam om du kom med nån lite lösning!

MvH Mange

Ok var in och läste lite om kameran på Cyberphoto och då optiken motsvarar 38-190mm på en 35mm kamera och med bländare 2->?? så skulle jag säga om du fotar manuellt om du kan det så ha bländare 4-5,6 och minsta slutartid 1/180s då borde du få bra skärpdjup och minimal rörelseoskärpa!

Tack!

Man tackar, man tackar för att du tog dig tid o kollade upp det!
det ska ja appselut prova!

Tack igen!

Mvh Mange

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar