Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro vs optik+mellanringar.

Produkter
(logga in för att koppla)

julgus

Aktiv medlem
Hej
står i begrepp att förbättra mina macro möjligheter till i sommar. Jag är sugen på ett riktigt macro 105/2.8 1:1 men drar mig lite för kostnaden. Jag har ett fint 85/1.8 AF sedan tidigare och undrar nu vad jag avstår ifrån i fråga om kvalitet, ljus mm om jag kompletterar med mellanringar istället. De finns, vad jag förstår, i 3 delar där resp del är av varierande tjocklek. Vad får jag för avbildningsskala och ljusförlust om jag använder alla 3 delar? Tacksam för respons.

Mvh
Johan

Mellanringskiten brukar vara 50 mm totalt har jag för mig. Det ger:

50/85=0,58x

Ljusförlusten blir drygt ett steg, eftersom utdraget motsvarar drygt halva brännvidden.

Och du kommer förmodligen att få riktigt bra resultat eftersom åttiofemmorna från början är förnämliga rör. Och med 1.8 kommer du att få en ljusstark sökarbild också, motsvarande typ 2.8 som sagt.

Hej Johan. Jag funderar oxå på att köpa ett makroobjektiv. Nu har jag mellanringar. Makro ger bättre bilder, det råder det ingen tvekan om. Men mellanringar är definitivt värt att fundera på som budgetalternativ, åtminstone tills man får råd att skaffa makro. En sak som kan vara frustrerande med mellanringar är allt bytande fram och tillbaka. Är det regnigt, kallt el dyl, så tänker man sig för en extra gång om man ska plocka bort hela objektivet med all risk för smuts, lera osv som kan förstöra linserna. Här är ju makrolinser att föredra eftersom de går att ha som vanliga 100mm objektiv oxå (ej optimal prestanda).

Jag har två objektiv, 50/1.4 och 135/2.8, och jag kan ärligt säga att 50mm är i stort sett urdåligt när mellanringarna börjar överstiga 20 mm, pga att man kommer alldeles för nära föremålet. Därför använder jag alltid 135mm till närbildsfotografering. Hur 85an ställer sig här vet jag tyvärr inte, men förmodligen nånting mittemellan.

Sist vill jag bara tillägga (det börjar bli ett långt svar det här ;) ) att förstoringen man räknar ut som ovan gäller vid långdistansfokusering, om man fokuserar kort så ökar förstoringen ytterligare lite (10-20% kanske). Men det här vet jag inte hur man räknar ut, det har förmodligen att göra med objektivets närgräns mm.

more10 skrev:
förstoringen man räknar ut som ovan gäller vid långdistansfokusering, om man fokuserar kort så ökar förstoringen ytterligare lite (10-20% kanske). Men det här vet jag inte hur man räknar ut, det har förmodligen att göra med objektivets närgräns mm.
Helt riktigt, det glömde jag ju att nämna. Men det är lika enkelt att räkna ut, i alla fall med ett traditionellt objektiv som fokuseras genom att optiken rörs framåt och bakåt i sin hållare. Det är bara att mäta hur mycket linserna rör sig och slå på det i ovanstående formel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar