Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro till 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

glassica

Medlem
Jag HAR kollat runt men inte hittat exakt det jag söker i trådarna här...
Jag skall förhoppningsvis inhandla en Canon 400D med kitobjektiv,men jag känner att jag måste ha ett macro också på en gång.
Vilket skall jag då skaffa??? Det får inte kosta en förmögenhet men ändå vara bra!!! Låt säga max 3000-3500:-.
Jag är en verklig nybörjare på det här med systemkamera.... och har nollkoll på vad allt betyder, men känner att det är dags att ta ett steg till!!!
Vore väldigt tacksam för tips och råd!
Mvh Jessica

Jessica, om du kan tänka dig att lägga ut några hundralappar till så finns det mycket att välja på.
Canon 60/2,8
Sigma 70/2,8
Sigma 105/2,8
Tamron 90/2,8
Tokina 100/2,8
De här objektiven har alla max avbildningsskala 1:1 och kostar runt 3900:- hos CyberPhoto. Alla objektiven har fått bra kritik. Titta på recensionerna här på Fotosidan eller försök få tag på nr 7/2007 av tidningen Foto, där alla de här objektiven testades. Finns förmodlingen på biblioteket.

Om du vill komma billigare undan finns Sigma 50/2,8 för 2675:- och Canon 50/2,5 för 2690:-. Det senare klarar max skala 1:2. Vill man ha 1:1 behövs en speciell konverter, men då blir det mycket dyrare än alla andra alternativ jag nämnt.
Många tycker att 50 mm är väl kort. Gäller främst när man fotar skygga smådjur. Det finns även 150 mm och 180 mm makroobjektiv, som passar 400D, men de är mycket dyrare.

Om du kan tänka dig att köpa begagnat eller från t ex USA blir det billigare.

Olle

Tack,Olle!!!
Jag har sett ett antal här på FS som använder
Canon EF-S 60 mm F2.8 macro och gillar bilderna skarpt!!