Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro till 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

glassica

Medlem
Jag HAR kollat runt men inte hittat exakt det jag söker i trådarna här...
Jag skall förhoppningsvis inhandla en Canon 400D med kitobjektiv,men jag känner att jag måste ha ett macro också på en gång.
Vilket skall jag då skaffa??? Det får inte kosta en förmögenhet men ändå vara bra!!! Låt säga max 3000-3500:-.
Jag är en verklig nybörjare på det här med systemkamera.... och har nollkoll på vad allt betyder, men känner att det är dags att ta ett steg till!!!
Vore väldigt tacksam för tips och råd!
Mvh Jessica

Jessica, om du kan tänka dig att lägga ut några hundralappar till så finns det mycket att välja på.
Canon 60/2,8
Sigma 70/2,8
Sigma 105/2,8
Tamron 90/2,8
Tokina 100/2,8
De här objektiven har alla max avbildningsskala 1:1 och kostar runt 3900:- hos CyberPhoto. Alla objektiven har fått bra kritik. Titta på recensionerna här på Fotosidan eller försök få tag på nr 7/2007 av tidningen Foto, där alla de här objektiven testades. Finns förmodlingen på biblioteket.

Om du vill komma billigare undan finns Sigma 50/2,8 för 2675:- och Canon 50/2,5 för 2690:-. Det senare klarar max skala 1:2. Vill man ha 1:1 behövs en speciell konverter, men då blir det mycket dyrare än alla andra alternativ jag nämnt.
Många tycker att 50 mm är väl kort. Gäller främst när man fotar skygga smådjur. Det finns även 150 mm och 180 mm makroobjektiv, som passar 400D, men de är mycket dyrare.

Om du kan tänka dig att köpa begagnat eller från t ex USA blir det billigare.

Olle

Tack,Olle!!!
Jag har sett ett antal här på FS som använder
Canon EF-S 60 mm F2.8 macro och gillar bilderna skarpt!!
Blev osäker om objektivet passade 400D för här på FS i recensionerna så står det att det passar 300D, 350D och 20D, men såg sen att flera med 400D använde denna också.... *osäker*
Tror du den är bra??
Mvh Jessica

Det verkar ju vettigt tycker jag...
Det är en förvirrande värld den där objektivvärlden... iallafall för mig!! =0)
En annan sak jag undrar... jag har nu en 500D närbildslins,som jag använder på min Powershot S5IS, men storleken på den är 58mm, kan man använda en stepring,så att den passar på macrots 52mm gänga?? Eller kan man inte ha linser på det objektivet??

Mvh Jessica

Visst kan du använda 500D med en stepup-ring, men jag tror inte den gör så stor skillnad på ett objektiv som har så bra närgräns som EF-S 60/2,8. 250D är nog bättre i så fall. Tänk dock på att även utan närbildslins eller mellanring räcker det med ett endast 14,8x22,2 mm stort motiv för att fylla ut hela bilden när avbildningsskalan är 1:1. 500D gör större nytta på en telezoom.

Olle

Tack!!!! =0)
Med de orden har jag nog nästan bestämt mig!!!
Nu skall jag ta fram miniräknaren och spargrisen,så får vi se var det slutar!!;0)
Mvh Jessica

Hej.
Jag har ett Sigma 18-50 2,8 Macro till min Canon EOS 40D och är mycket nöjd.
I och för sig får du inte samma avbildningsskala, den har 1:3, men bilderna blir skarpa och bra.
Har även lyckats få fina insektsbilder, men det kräver att man kommer nära, vilket kan vara svårt ibland (jag har några exempel på min medlems-sida).
Fotograferar en hel del alpin skidåkning med det också, och det fungerar mycket bra.
Ett bra allroundobjektiv helt enkelt, men är det specifikt macro kanske du ska satsa på några av dom tidigare nämnda.
Kostar ca 3800 kr.
Hoppas att du får tag på någonting bra.
M.V.H
/ Tobias

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto