Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro TELEPLUS MC7 eller mellanring 36 o omvändningsring?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Svaret du kommer att få här är nog att köpa ett riktigt makroobjektiv på en gång, då detta ger bättre bildkvalitet. Men om du ändå funderar på en makrokonverter kanske jag kan dela med mig av några erfarenheter med denna jämfört med mellanringar. Med konvertern förlorar du ca ett bländarsteg ljus jämfört med mellanringar (och makroobjektiv) vid 1:1. Du får också sämre skärpa med konvertern än med mellanringar (och makroobjektiv). Beroende på vilket objektiv du kommer att montera på konvertern kanske du kan leva med skärpeförlusten. För egen del finner jag resultatet ändå vara tillräckligt bra, och skärpeförlusten är inte gigantisk, även om den är märkbar vid 100% och jämförelse av bilder sida vid sida.

Men detta kan bero på hur det objektiv du kommer att använda uppför sig med mellanringar. Jag har ett förövrigt knivskarpt 100 mm-objektiv jag ursprungligen tänkte använda med mellanringar, men resultatet blir inte helt bra. Dålig kontrast och försämrad skärpa, sämre än med makrokonvertern och det 50 mm objektiv jag nu använder till denna.

Angående mellanring plus omvändningsring så underlättar det om du har ett objektiv med bländarring, då det i annat fall blir mycket omständigt att ställa in bländaren. Konvertern lär väl inte heller fungera fullt ut med ett objektiv utan bländarring vad jag förstår.

En stor fördel med konvertern är att du kan fokusera steglöst från oändligt till 1:1 (med ett 50 mm objektiv monterat). Detta kan du inte med en mellanring, du förlorar oändlighetsfokus och får fast avbildningsskala. Vidare kan du med konvertern fokusera och komponera bilden på full öppning, bländarautomatiken bländar sedan ner i tagningsögonblicket. Med omvändningsring blir sökaren mörk, då du då får komponera med nedbländad optik.

Nu skall jag väl inte säga för mycket, då jag ännu inte använt min konverter för annat än diverse testbilder för att testa dess förmåga. Verkliga livet-bilderna får komma till våren när naturen vaknar. Jag skulle välja konvertern, men mellanring + omvändningsring kanske ger ett bättre optiskt resultat. För egen del tycker jag dock som sagt att konvertern ger tillräckligt bra resultat (beroende på vilket objektiv du monterar).

14-42 låter som Olympus. Nej, jag har inte en aning. Har faktiskt aldrig använt en omvändningsring, utan försöker bara dela med mig av vad jag hört angående dessa. Däremot har jag erfarenhet av både konvertern och mellanringar. Som jag förstår det går det till som så att använda en omvändningsring på ett objektiv utan bländarring att man visst först skall ställa bländaren med objektivet monterat på kameran som vanligt. Sedan monterar man av objektivet under det att nedbländningsknappen hålls intryckt, samtidigt som objektivet lossas. Därefter vänder man objektivet och monterar det bakvänt på kameran med omvändningsringen. Under denna operation behåller då objektivet den inställda bländaren. Sedan kan man komponera och justera fokus med nedbländat objektiv, dvs mörk sökarbild och svårt att se exakt var fokus ligger. Rätta mig om jag har fel någon. Om detta också gäller för Olympus vet jag inte.

Eftersom det onekligen låter lite omständigt är det nog värt att kolla upp hur det ligger till med saken.

Skall du använda ett 14-42 kitobjektiv utan bländarring (kan inte se på bild att någon sådan finns?) är nog konvertern inte heller någon höjdare, då jag antar att man på liknande sätt får problem att justera bländaren, om det ens är möjligt. Det behövs väl också någon form av adaptrar för att dels montera konvertern på kameran (Oly 4/3), och dels en adapter för att montera objektivet på konvertern? Vad jag vet är konvertern av en äldre generation än Oly 4/3 och finns inte att få tag på för denna fattning direkt, men jag kan ha fel. En sak till är ju att konvertern "äter" tre steg ljusstyrka vid 1:1, det är då en fördel med ett ljusstarkare objektiv än kitoptiken som utgångspunkt. Gamla manuella och ljusstarka normalobjektiv med bländarring brukar inte vara så dyra på tex Tradera. Vet dock inte hur läget är för Olympus på den fronten.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar