Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro-stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Jag letar efter ett stativ för allmänt bruk, med betydande inslag av växt- och insektsfoto. Det känns alltså viktigt att jag kan få ner kameran lågt, vilket förutsätter att benen går ut i spagat. Men alla stativ jag tittat på har ju en mittkolonn som ju ändå förhindrar att man kommer ner ordentligt i mossan..? Manfrotto’s lösning att hänga kamerahuvudet upp och ner, under kolonnen verkar inget vidare, eller? Eller kan man ta bort kolonnen på dessa stativ, och sätta huvudet direkt på stativet? Jag såg någon Manfrottomodell där man kunde sätta kolonnen i horisontellt läge, men jag misstänker att kolonnen, oavsett hur den sitter, förtar en del av stabiliteten?
Apropå Stabil är jag medveten om att det finns ett stativ med det namnet, som skulle uppfylla mina önskemål, men som ligger över min prisklass. Finns det stativ som är konstruerade på liknande vis, men ligger lägre i pris?

Tacksam för tips!
/Per

Mitt tips är att köpa ett stadigt bordsstativ, som komplement till ditt "vanliga" stativ! Fungerar utmärkt på någorlunda stadigt underlag, lite svårare på mjuka gräsmattor o d givetvis, men väldigt smidigt för det mesta.

Jag har ett Cullmann-stativ med utdragbara ben som är knappt 20 cm högt som minst och ca 40 som mest. Benen går att få ner i "spagat" om man vill.
Teleskopkonstruktionen gör det väldigt kompakt och lätt att få ner i kameraväskan.

/Fredrik

Manfrotto har en modell med beteckningen 055CB som har tvådelad mittkolonn, och ganska bra spegatläge (28 cm till marken tror jag). Har fotat en hel del makro med mitt, och det är sällan jag har behövt strula med att vända kolonnen.

Att arbeta med inverterad kolonn är lite jobbigt, men kan man sin kameras reglage och har en fjärrutlösare funkar det skapligt. Om man sedan har en vinkelsökare och stativfäste på objektivet är det mesta av besvären borta...

En variant är naturligtvis att skruva fast en kulled på en kraftigare plywoodplatta. Problemet blir naturligtvis att marken måste vara ganska platt för att det skall fungera. Vissa av Gitzos (gamla?) modeller saknar kolonn. (Om dom sedan passar för din plånbok eller makrofotografering har jag ingen aning om...)

Hoppas det hjälpte

/Ingo

Mitt Manfrottostativ som heter 190DB funkar utmärkt till makro. Det går att fälla ut helt i spagat och man kan ta loss mittpelaren. Köpte mitt hos Scandinavian Photo för omkring en tusenlapp med kulled. Rekommenderas.

Mattias, vad menar du med att "det går att ta bort mittpelaren"? Har kikat på SF's och Manfrotto's sidor, men inte blivit klokare. Kan du sätta huvudet direkt på stativet , utan mittpelare?

/Per

Benbo verkar rätt bra för makro, det är lite spindelmannen över dem. Kan vridas och vändas hur som helst. Jag har inte ett själv, men gillar principen.

Jag har inte läst de andra inläggen så jag kanske upprepar... Benbo ska vara särskilt lämpat för macrofotografering dem finns på: Photax Hoppas att det löser sig för dig, det har det inte gjort för mig än...

Jo, i botten på mittpelaren sitter ett extra fäste för kulled/panoramahuvud. Det kan tas loss och skruvas fast där mittpelaren normalt sitter.

Det stativ du söker heter Benbo...kort och gott...
Jag har brukat nr 1 varianten dom senaste 5-6 åren och aldrig stått rådlös inför ett motiv p.g.a motivets placering..det är verkligen spindelmanna-stil som jim skrev..Du jobbar i marknivå,du kan vinkla dig ut över vatten och in i håligheter mm.mm...rekommenderas !!!
mvh/gunte..

OK, du vill ha ett stativ för både "allmänt" och makro och tycker att Stabil är för dyra, så jag är väl helt snett ute...men ändå...

Har du övervägt Stabils makrostativ?
(http://www.stabil.nu)
Ett mer flexibelt, lätt och stabilt specialstativ för makro är svårt att hitta. Benen kan ställas in i de mest konstiga former, tack vare att de är "ledade" på ett finurligt sätt. Friktionsvreden går att dra åt mycket hårt, så stativet klarar t.o.m. mellanformatskameror. Kostar ca tusenlappen plus moms.

Jag använder mitt Makro-Stabil som "allmänstativ" vid utlandsresor. Maxhöjden är visserligen bara dryga halvmetern, men det räcker faktiskt oftare än man tror.

Enda problemet som jag haft är att ett stativben knäcktes när jag hade packat ner stativet i en fullpackad resväska. Borde kanske ha tänkt på att trä knäcks lättare än metall. Fick dock benet snabbt lagat hos stativtillverkaren. Kostade en hundring eller så.

Tack för alla tips!

Benbo hade jag inte på allvar tittat på tidigare, delvis på grund av priset, jag har inte direkt någon proffsutrustning i övrigt. Intressant i alla fall, kanske "något att växa i" som det brukar heta.

Att Stabils macro-stativ var så pass "billigt" var jag heller inte medveten om. Ulf, vad använder du för kula (?) till det?

Kikade på Velbon-sidan oxå, modellen "Chaser EFL-4" ser väl lite intressant ut, men jag hittar ingen som säljer dem i Sverige..? Tja, kanske tar firmorna hem om man frågar.

Annars verkar Manfrotto's 190DB passa mig riktigt bra, vore spännande att höra fler erfarenheter av detta?

/Per

Per skrev:

Att Stabils macro-stativ var så pass "billigt" var jag heller inte medveten om. Ulf, vad använder du för kula (?) till det?
/Per

Jag använder två Manfrotto-kulleder, den mindre 168 oftast till småbild, den större 268 oftast till mellanformat. Båda funkar finfint ihop med makrostativet. 268an är förstås stabilast men den är tung att kånka på.

Mvh/Acke

Var hittar Jag Cullman stativ

Fredrik,
läste ditt inlägg. Jag söker ett m indre resestativ som går ner i en mindre ryggsäck.
Var hittar jag Cullman stativ?
/Andreas

Re: Var hittar Jag Cullman stativ

andreashj skrev:
Fredrik,
läste ditt inlägg. Jag söker ett m indre resestativ som går ner i en mindre ryggsäck.
Var hittar jag Cullman stativ?
/Andreas

Hej Andreas,

Jag köpte mitt på FAPO Foto på Söder i Stockholm, men de flesta fotohandlare har bra bordsstativ. Det är faktiskt en smidig lösning! Man får givetvis se till att köpa ett stativ som matchar kameran m a p på vikt så att det inte blir för "svajigt".

/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar