ANNONS
Annons

Macro - Sigma 150 vs Nikon 105 VR

Produkter
(logga in för att koppla)

Trudd

Medlem
Hej.

Skulle uppskatta lite hjälp att besluta mig för vilket objektiv jag skall investera i.

Tanken är förstås att huvudsakligen ta macro-bilder. Det jag fotograferar mest är väl växter eller saker som inte rör sig, men jag är sugen på just Sigma 150 för att kunna ta lite mer bilder på småkryp.

Tänkte också passa på att utnyttja objektivet som ett porträttobjektiv. Då jag redan har ett Nikon 85 objektiv och ett Sigma 30 mm så jag tänkte att ett 150 mm kanske vore en bra kompletering till dessa. Nikon 105 mm hade kanske hamnat lite väl näre mitt 85 mm objektiv?

Nu till det som ger mig minst ro dock. För att ta skarpa bilder frihand så blir ju slutartiden ganska kort, både för att Sigma 150 inte har VR och för att det är en hyfsat långt tele. Nikons 105 VR däremot är ju både kortare och har just VR. Det innebär ju en skillnad på mellan 3 och 5 stop. Och även om man räknar med vind och rörelse så är det kanske ändå 2 stop som man praktiskt kan gå ner i slutartid med nikonobjektivet jämfört med Sigmas.

Jag är medveten om att frihand med stor bländare kan vara problematiskt oavsett slutartid pga det korta skärpedjupet framför allt vid 1:1 men ibland vill jag helt enkelt inte släpa med mitt stativ både av praktiska och kreativa skäl och om bilden blir suddig frihand med det ena objektivet av detta skäl så lär det ju bli det även med det andra objektivet. Alltså inget argument för ett visst objektiv (däremot motiverar det kanske användandet av stativ oftare).

Väger VR upp för den kortare objektivlängden? Är frihandfotografering ett tillräckligt argument för att skaffa VR? Någon som har tankar kring detta eller kanske erfarenheter om dessa objektiv i allmänhet?

105VR är ett fantastiskt objektiv MEN VR-funktioen spelar allt mindre roll ju närmare du kommer. Nikon hävdar själv att efter 1:3 så spelar inte VR något större roll. MEN, det är när man använder det till annat är ju VR kanon förståss.
MEN, jag själv landade till slut på Sigmas 150mm. Stig inflör samma val som du men tyckte att 150mm passade mig bättre. När jag väl haft den ett tag så är jag bara SÅ nöjd med att jag gick på den brännvidden. Jag kan inget mer än att berömma Sigma för just denna glugg, måste vara en av deras absolut bästa objektiv genom tiderna. För min del så föll det på att jag tycker mitt 85mm funkar bra och att 105 är för nära. 150mm känns perfekt för blommor, växter och sånt, även småkryp förståss.
Jag hat gjort lite tester och jämfört med mitt 80-200 som shitpomfritt, jag som tyckte DET var skarpt men det hamnar klart i skuggan av Sigmas 150mm, åtminstone på f/2.8. Jag har några bilder i mitt album och du vill se.
Å andra sidan, du kommer att bli störtnöjd med vilket av dessa du än väljer. Från mitt perspektiv så var det just brännvidden som var avgörande. Att linsen sedan har en enormt bra skärpa och en skön bokeh gör ju inte saken sämre ;-) Stativfästet är ju givetvis stt plus, något som inte VR kan ersätta.
Mina rekommendationer således. Vill du ha en mer allroundlins, köp Nikon 105VR (eller kanske någon av de andra runt 100mm). Vill du ha en mer dedicerad macro så kör du på Sigmas 150mm.

Ett 105VR med Nikons makroblixtsystem vore inte dumt, är sugen på det själv.

Någon som testat den kombon ?

Skulle vara gör skönt att fota makro på frihand utan stativ.

/kent

Trudd skrev:
Det jag fotograferar mest är väl växter eller saker som inte rör sig, men jag är sugen på just Sigma 150 för att kunna ta lite mer bilder på småkryp.

Tänkte också passa på att utnyttja objektivet som ett porträttobjektiv.

Med de förutsättningarna skulle jag nog satsa på ett kortare macro, kanske Sigma's 50 eller 70mm? Perfekt för växter o annat stillasittande, och samtidigt en vettig brännvidd för porträtt. Beror förstås på hur man fotograferar och vad man vill åstadkomma, men jag tycker att redan 105mm är för långt för porträtt. Det var väl ingen slump att 85mm-objektiven var så populära portättobjektiv på den 'analoga tiden', om inget paradigmskifte ägt rum sen dess så borde det väl motsvara nånting runt 60mm på en digital.

Annars gillar jag verkligen Sigma 150 för insektsfoto, och jag fotar nästan alltid utan stativ. Fördelen med småkryp, jämfört med fåglar och däggdjur, är ju att de håller igång mitt på dan när det är gott om ljus. Dessutom ofta nära marken, så att armbågarna eller kameraväskan kan duga som stativ. Dessutom kan man ju faktiskt dra av några extra bilder med digitalkameran, för att öka på chanserna att få med en skarp exponering hem.
Den här blåvingen fotade jag med Sigmat i lördags; frihand, f11 och 1/50 sek.

/Per

Tack för alla kommentarer.

Jag har hunnit inhandla ett Sigma 150 mm macro och konstatera att just nu är det inte riktigt rätt objektiv för mig. Det är det skarpaste objektivet jag sett och längden gör mycket riktigt att jag kan ha bra med utrymme mellan mig och det jag fotograferar.

Det är dock just detta sista som fick mig att lämna tillbaka det och välja ett Nikon 105 mm. Problemet är nämligen att om inte föremålet jag fotograferar är litet nog så kommer jag inte tillräckligt långt ifrån det, t.ex. när jag vill fotografera i en hemmastudio.

Som sagt för insekter och saker som är väldigt små (max 4-5 cm) så är Sigman mitt förstaval, och jag kan tänka mig att ett 60mm eller 70mm makroobjektiv är utmärkt för att ta produktbilder. Jag tog dock beslutet att 90-105 mm var den rätta kompromissen för mig och här föll valet på Nikons VR.

Bara för att lägga till lite av min korta erfarenhet av Nikon 105 mm Macro så saknar jag genast Sigmas möjlighet till 3 fokusområden. Förstår inte heller alls Nikons indelning med ett område för 0,5 m till oändligheten och ett för hela omfånget. Det är trots allt ett makro så om man bara har två områden borde det ju vara min-0,5 m istället.

Det är dessutom det svåraste objektivet att få att fokusera rätt som jag provat. Sigmas var långt mycket bättre, åtminstone på de föremål innomhus jag provat på under kvällen. Det är så dåligt att om det inte är bättre när jag ger mig ut imorgon så vet jag inte vad jag skall ta mig till. 105 mm passar helt klart bättre än 150 mm för mig men är fokusen så dålig så klarar jag nog inte av det. Kan man få ett exemplar som helt enkelt har svårt att fokusera?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar