Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro ringblixtar till portratt

Produkter
(logga in för att koppla)

Mo Gul

Aktiv medlem
Ar det nagon som har testat att anvanda Macro Ringblixtar typ Sigma EM-140 DG eller
Canon Ringblixt MR-14EX till att fota portratt eller modeller?

Var pa en modevisning dar jag sag en del fotgrafer som anvande sig av nagot liknande for att fota modeller bakom kulisserna.

har sett att mode fotografer har ngt liknande men lite större än macroblixtar vore kul att veta vad det är..verkar mest va för glamoriga modebilder..tyckte jag sett en tråd här där ngn gjort en av en sockerkaksform :))

Visst går de att använda men ofta är ledtalet väldigt lågt. I några av de makroringblixtar jag sett är ledtalet runt 11-12 (ISO 100, meter) vilket är jämförbart med den inbyggda blixten i entusiastsystemkameror. Med andra ord har den en räckvidd på någon eller i bästa fall några 2-3 meter.

Ringblixtar för studioändamål mäts normalt inte med ledtal men är långt mycket starkare.

Jag illustrerade skillnaden mellan olika stora ringblixtar i en annan tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?postid=543055#post543055

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar